Sam & Max: võllanaljadega interaktiivne seebisari

 (3)
Sam and Max

Sam ja Max on vabakutselised politseinikud. Vabakutselisus tähendab seda, et korda valvatakse kas siis kui viitsitakse või kui avaneb võimalus kellelegi kitli peale anda.

Oma loomuselt on mängu peategelased totaalselt erinevad: Sam (Samuel) on flegmaatiline ülikonda rõivastatud kuue jala pikkune antropomorfne koer, kes on igas olukorras rahu ise.

Kolme jala pikkust Maxi (Maximillian I) kutsutakse hüperkineetiliseks küülikuasjanduseks kuigi ise nimetab ta ennast lagomorfiks ning teda võib pidevalt näha kusagil koleeriliselt ringi sahkerdamas.

Sam on ajud, Max on muskel. Neid seob omavahel vaid kolm asja: küünilisus, kirg suurte relvade järele ning asjaolu, et mõlemad on loodud Steve Purcelli poolt 1987 aastal samanimelise koomiksi tarbeks. Tegelikult nagu aastaarvudelt näha on nad lisaks mõlemad piisavalt vanad, et poest kangemat kraami osta. Seega siiski neli sarnasust.

Kuigi need kaks antikangelast said oma käe interaktiivse meedia peal valgeks juba 1993 aastal, mil ilmus Lucasartsi igipõline klassik “Sam & Max Hit the Road”, on eelmise aasta comeback episoodilise seiklusmänguna tõestuseks, et seda žanri on veel vara maha kanda.

Erinevalt traditsioonilistest mängudest on episoodilised mängud jagatud hooaegadeks, meenutades selle poolest televisiooniseepe. Iga hooaeg ilmub hulk lühemaid mänge — meie puhul siis esimesel hooajal 6 ja teisel, äsja lõppenud hooajal, 5, mis koos moodustavad ühtse terviku. Iga episoodi läbimiseks kulub keskmiselt päev või paar ning sõltuvalt mängust ilmub järgmine episood kuu või nädala jooksul. Muide, keda antud žanr rohkem huvitab, hoidku silm peal veel “American McGee’s Grimm” ja “Penny Arcade Adventures: On the Rain-Slick Precipice of Darkness” nimelistel sarjadel.

Mänguna on “Sam & Max” üles ehitatud traditsioonilise seiklusmänguna. Hiireklikk paneb tegelase ekraanil liikuma soovitud suunas ning kui mingit asjandust saab uurida, katsuda või kasutada, siis annab muutunud kursor sellest teada. Kui see asjandus osutub kellekski, kellega saab suhelda, siis avaneb dialoogiaken, kust Sam (aju!) saab vestlust soovitud suunas arendada. Kohati aga mõistusest ei piisa ning siis on võimalik vestlusse kaasata ka Max, demonstreerib musta vööd humoorikas ähvardamises. Graafiliselt on mäng küll pisut askeetlik, kuid värviküllane ja leidlik, meenutades koomiksimaailma — kust meie peategelased ka pärit on — ja tänu sellele on nõuded riistvarale minimaalsed (sobib mängimiseks ka vanemat sorti sülearvutil). Eraldi äramärkimist väärib kindlasti helindus: ma ei hakka siinkohas rääkima näitlejate poolt sisse loetud dialoogidest, mis kuuluvad muide tippklassi, vaid hoopis muusikast. Näiteks on iga episoodi jaoks loodud oma humoorikas ning kaasakiskuv tunnuslugu, mida kõige ootamatumates kohtades esitatakse.

Kogu Sam & Maxi sari on üles ehitatud mustale absurdihuumorile ning ei musta ega huumorit pole kokku hoitud. Näiteks osutub sõber Bosco käest ostetud hirmkallis tõeseerum tavaliseks viinaks, mis tõsi küll nagu lubatud ohvri keelepaelad valla päästab. Või kujutate ette, mis juhtub siis kui peategelased Ameerika presidendi valimiste ajal oma peamise konkurendi (kelleks polnud ei keegi muu kui Abraham Lincoln) valimislubadused kosjakontori tutvumiskuulutuste kasti sokutavad?

Sam & Maxi sarja esimene hooaeg on juba mõnda aega Eestis saadaval olnud ning peaks oma suhteliselt odava hinna poolest kõigile taskukohane olema. Tõenäoliselt ilmub mingil hetkel füüsilisel meedial ka teine hooaeg, kuid senikaua on sari meie jaoks kättesaadav digitaaldistributsiooniportaali Steam vahendusel. Teada on, et lähiajal ilmub esimene hooaeg Wii-le ning Telltale loodab tulevikus asja kättesaadavaks teha nii Xbox LIVE kui PLAYSTATION Network’i vahendusel. Mängu kolmandat hooaega on oodata järgmise aasta alguseks.