“Rootsi autotööstus on jõudnud arusaamisele, et tootmine tuleks Põhjamaadest välja viia,” ütles Eesti Päevalehele Rootsi huvile lahendust otsiva Eesti Ekspordiagentuuri juht Lea Kroonmann. “Nüüd valitakse, kas Eesti, Läti või Leedu.”

Tootmise ümbertoomise otsingute taga seisavad otseselt suurettevõtted Volvo, Volvo-Ford, Scania ning Saab, kes toetavad koos Rootsi valitsusega sealse autotööstuse tarnijate tootmise ületoomist Läänemere teisele kaldale.

Eesti võimalike allhankijatega tuleb ühepäevasele kontaktkohtumisele mitukümmend Rootsi autoettevõtjat. Tellimuse saamiseks tuleb eestlastel rinda pista Läti ja Leeduga, kus autotööstuse hiiglased samamoodi maad kuulavad.

“Eesti poolel on oht, et me ei suuda tagada just-in-time logistikat,” lausus Kroonmann. Samuti võib küsimusi olla mahtudes.

Arvude ning otsese tulu suhtes ettevõtted veel spekuleerima ei soostu. Ometi oleks tootmismahtude osas nõudlus ühe ettevõtte kohta keskmiselt 20.000-50.000 tükki aastas, erandjuhtudel aga kuni kaks miljonit, märgib ajaleht.

“Puuduvate võimsuste korral on Rootsi ettevõtted valmis ka investeeringuteks,” lisas Kroonmann. “Allhanke puhul saaks rääkida kõigest — automattidest valuvelgedeni.”

Rootsi autotööstusest püüab allhanget 40 Eesti ettevõtet. Nende hulgas on ka Harju Elekter, kelle juhi Andres Allikmäe sõnul proovivad Rootsi autotöösturid tootmise ümbersuunamisega korvata kallist allhanget.

“Oleme valmis rääkima juhtmete, kaablite ning ka pleki või lehtmetalli allhanke osas,” rääkis Allikmäe. “Olen kindel, et võimalikest mahtudest ei oska ka rootslased ise praegu rääkida.”