Elon Musk kogus autotööstuses tuntust sellega, et muutis selle rohkem moodsa tehnoloogia tööstuse sarnaseks (õhu teel saabuvad tarkvarauuendused jm).

Tehnoloogiaseadmete tootjad paistavad aga liikuvat vastassuunas. Nii nagu autot soetades on mõistlik arvestada mitmete (kopsakate) lisakulutustega, peab ka vidinate puhul arvestama, et elamus kujuneb reklaamitu vääriliseks alles peale millegi eest lisa makstes.

Uue põlvkonna mänguseadmete saabumine on selle ilmekas näide. Microsoft ja Sony promovad oma konsoole Xbox Series X ja S ning PlayStation 5 kui sammu "tõelise" 4K kvaliteediga meelelahutuse juurde ja ootavad meilt sellele võlumaale pääsemiseks nii uute seadmete ostmist kui ka mitmete uute tippmängude eest vähemalt 10 eurot harjumuspärasest enam maksmist (ehk siis 70 euro ringis).

Paraku on tänapäeval üha rohkem videomänge, mis on kole andmemahukad ja nende paigaldamiseks andmekandjale tuleb ohverdada isegi sadu gigabaite ruumi. Videomängumeedia kajastab seda teemat innukalt juba oma paar aastat.

Xbox Series S-i sees elab aga kõigest 512 GB andmemahtu (millest tuleb osa muidugi opsüsteemile ja muule konsooli tööks vajalikule tarkvarale kinkida). PS5 ja Xbox-X on õnneks paremini varustatud, vastavalt 825 GB ja 1 TB. Mängumaanide hulgas levinud arvamus on igatahes, et varem või hiljem tuleb ilmselt failiruumi juurde osta.

Mis siis saab? Sa maksad juurde, ja mitte vähe

Kõige nukram on seis muidugi Xbox-S-iga. Microsoft eeldab, et sa peaksid uute Xboxide andmeruumi suurendama vaid kalliste mälukaartidega. Hetkel on teada vaid üks sobiv toode: Seagate'i terabaidine mälukaart, mis saabub USA-s müügile hinnaga 220 dollarit.

See on juba ehmatavalt lähedal Xbox-S-i enese maksumusele ning tekitab küsimuse, et miks siis mitte juba võimsam Xbox Series X osta, kus on 1 TB andmeruumi ja mille hind on 499 eurot.

Aga äkki ostaks failiruumi laiendamiseks hoopis odavama SSD ketta, mis suhtleb Xboxiga USB teel? Nii ei saa! Microsoft lubab sellistele massmäludele vanemate Xboxide mänge paigaldada (või lihtsalt uute Xboxide mänge talletada), aga Series X-i ja S-i jaoks loodud mängu mängimiseks peab kindlasti olema uus kallis mälukaart! Miks? Su enda kaitseks – muidu võid nende konsoolide jaoks reklaamitud kiirusest ilma jääda.

Kuidas PlayStation 5-le andmeruumi lisamisega on? Põhimõttelsielt sama seis. Konsoolile saab seltsiks panna (üsna kalli) välise NVMe M.2 SSD või (oluliselt odavama) USB-kõvaketta, aga selle vahendusel saab vaid PS4 mänge talletada ja mängida.

Millised NVMe M.2 kettad PS5-le sobivad, pole Sony veel selgitanud. Ühilduva riistvara nimekirja võib oodata "peagi pärast PS5 ilmumist". Arvata võib, et Sony jälgib siin Microsofti pakkumisi ega hakka palju heldemaid variante lubama.

Muidugi võib argumenteerida, et ma ei peaks vähemalt Xbox Series S-i vastu nii karm olema, sest selle konsooli eesmärk on pakkuda tõelise 4K mängunduse asemel pigem 1440p kvaliteediga mängundust (seal kuskil täis-HD ja 4K vahelisel tühermaal) ja 4K videostriimingut Netflixist vm.

Ärme siiski unusta, et ka juba paljud praegused mängud on nii andmemahukad, et 512 GB andmeruumi täituks ruttu.

Lisaks pead nii Series X-ist kui ka S-ist "viimase võtmiseks" HDMI 2.1, 4K ja 120 Hz värskendussagedusega monitori või teleri ostma, nii et igasugune kompromiss tuleb ainult sinu naudingu arvelt.

See teema, kuidas mingi vägeva pakkumise taga on üha uued rahanõudmised, on tehnoloogiamaailmas muidugi suur ja lai.

Me võiks rääkida veel näiteks sellest, kuidas Sony sunnib PlayStation 5 jaoks loodud mängude jaoks ainult uusi PS5 pulte kasutama, kuigi PS4 omad kõlbaksid ka (aga nendega saad PS5 peal vaid PS4 mänge nautida)...

Kuna artiklis oli keskne teema failiruumi arvelt juurde maksmine, siis aga sellega siin lõpetame.

Keegi konsooli pekkikeeramist mitte kartev osavkäpp võiks tulevikus testida, et kas tavaline USB SSD jääks tõesti PS5-l või uuel Xboxil järgmise põlvkonna mängunduse serveerimisel hätta. Suurim kiirusekasv (millest tavatingimustes tõesti kasu) on märgatav ju tavakõvakettalt SSD-le liikumisel, mitte SSD erinevate liideste võrdluses.