Alates aprillist on juhiloa taotlejatel võimalus teha riiklikku B-kategooria sõidueksamit nii Maanteeameti poolt pakutud sõidukiga kui ka autokooli automaatkastiga autoga. Valiku tegemise õigus on juhikandidaadil, kool peab tema soovi maanteeametile aegasti edastama.

Et sõiduõpetajad õpiksid oma vigadest

Kui sõidueksamit antakse autokooli autoga, istub sõiduõpetaja eksamineeritava kõrval eesistmel, riiklik eksamineerija auto tagaistmel. Uurisime, miks selline kord ning miks istub õpetaja just eesistmel?

Maanteeameti eksamiosakonna juhataja Tarmo Vanamõisa vastab küsimusele ootamatu otsekohesusega: "Aastaid on olnud probleemiks, et sõiduõpetajad ei tea, mis toimub eksamil. Sellest ka kuulujutud ja müüdid."

"Kuigi eksamil kaasa sõitmine on Maanteeameti poolt olnud soovitatav, siis õpetajad ei ole olnud mingil arusaamatul põhjusel eriti huvitatud (v.a erandid, kes pidevalt kaasas käivad)," lisab Vanamõisa.

Kaasa sõites saavad õpetajad aimu eksami läbiviimisest, näevad ära nõuded, saavad ise aru, mis läks eksamil valesti ja millised vajakajäämised on õpilasel ning mida saaks õppeprotsessis parandada või muuta.

"Kui vabatahtlikult ei toimi, siis tuleb sisse viia kohustus, et juhiõpe muutuks kvaliteetsemaks. Niimoodi saab ka ära hoida põhjendamatuid ja meile kohati arusaamatuid vaideid, sest õpetaja on kaasas ja näeb ka ise mis oli valesti," selgitab Tarmo Vanamõisa.

Tänane praktika näitab, et pigem vajutaks õpetaja varem pidurit ja lõpetaks eksami, kui eksamineerija, mis näitab seda, et riikliku eksami vastuvõtja proovib eksami käigus juhikandidaadilt kõik "välja pigistada".

Tarmo Vanamõisa valib loo illustreerimiseks ühe tsitaadi kaasa sõitnud sõiduõpetajalt: "Ma oleksin ise kolm ristmiku tagasi eksami ära lõpetanud".

"Maanteeameti eksamineerija proovis tol korral siiski leida kompetentsipõhiselt hinnates juhikandidaadi sobivust. Eksam lõppes negatiivse tulemusega, aga õppetund oli see kindlasti kõikidele," ütleb Vanamõisa.