Pikamaa veoautojuht Arvo Suviste pani oma ja kolleegide kogemuste põhjal kokku õpetliku video, kust on näha erinevad ohuolukorrad, mis tekivad seetõttu, et suure veomasina juhil jääb vaatevälja pimenurk.

“Kallid sõiduautojuhid ja jalakäijad! Me (veokid) oleme suured ja rasked ning pimenurgad piiravad vaadet. Üks tihedamini probleeme tekitavaid on paremal ees asuv pimenurk. Palun, vältige seal olemist ja meile külge keeramist! Meie 15-40-tonnine veok saab vaevu arugi teie paarist tonnist…” kirjutab Arvo ja soovib kõigile kaasliiklejatele turvalist teekonda.

Villu Vane, Maanteeameti liiklusohutuse ekspert, olles video läbi vaadanud, ütleb, et ehkki veokitel on palju peegleid, mis pimenurka võimaldavad väikseks muuta, see 100%-lt siiski ei õnnestu:

“Seetõttu ei ole sõiduautoga veoki külje alla mõistlik sõita, sest veokijuht tõenäoliselt sõiduautot ei näe või ei pane seda kusagil peegli servas tähele,” hoiatab Vane.

Samas tõdeb ta, et videos nähtud õnnetused teda ei veennud: “Võib-olla näeb juht veel vähem, kui kaamera vaateväljas näha oli. See oleneb kaamera asupaigast. Mõlemal juhul oli tegemist rambilt teele sõitmisega ning autod olid enne õnnetust kaamerapildis näha,” selgitab Vane.“Esimese õnnetuse puhul võis sõiduauto jääda veoautojuhi pimenurka ja siis ette reastuda (kaamera lihtsalt näitab paremini), kuid teisel juhul ei puutunud minu hinnangul pimenurk asjasse. Kaasliiklejatega tuleb lihtsalt arvestada, ka veokijuhtidel,” lisab liiklusohutuse ekspert.

Jalgratturid ja jalakäijad, tähelepanu!

Villu Vane ütleb, et pimenurgast on rohkem räägitud jalgratturite ja ka jalakäijate kontekstis. Nemad jäävad samuti pööret tegeva veoauto pimenurka, mistõttu veok keerab neile lihtsalt peale ja sõidab otsa.

“Ka meil on selliseid õnnetusi olnud. Seega jah, veoki pimenurka ei ole mõtet ronida! Eriti oluline on seda meeles pidada siis, kui veok pöörab või hakkab rada vahetama.“

Jyväskylä Gradia koolituskeskuse logistikud proovisid möödunud aastal pimenurga praktikas järele. Veoki ümber seisid inimesed, kelle seast praagiti välja kõik need, keda autojuht nägi.

Alles jäi pimenurk. Selgub, et keskmise suurusega veoki puhul on pimedaid alasid, kuhu juht ei näe, rohkem kui üks.

Euroopa Liidu auklikud regulatsioonid

Scania Eesti turundusjuht Raimo Oinus on seisukohal, et paljud nn pimenurga-õnnetused on põhjustatud juhi tähelepanematusest. Hoiatamisel oleks kasu elektroonilistest juhiabidest, mis aga siiani ei ole kohustuslikud.

Pimenurk kui selline peaks tehniliselt olema peeglitega välditav – seega, kui juht vaataks peeglisse, oleks ka õnnetuse risk väiksem.

“Praktikas on veokijuhtide pimenurgaga seotud tähelepanematusest tingitud õnnetused igapäevased, need tekitavad kümneid miljoneid eurosid varalist kahju ja tapavad igapäevaselt rattureid ning jalakäijaid,” tõdeb Raimo Oinus.

Paradoksaalsel kombel muretsevad selle pärast autotootjad (ja vastutustundlikud juhid), aga mitte Euroopa Liidu ametnikud, kes muidu on varmad igasugu norme ja määrusi välja mõtlema.

“Kummaline, et pimenurga märkamiseks vajalike elektrooniliste abiliste paigaldamise kohustus on kahe silma vahele jäänud, see on siiani vabatahtlik,” selgitab Oinus.

“Pimenurga asemel keskenduvad ametnikud lakkamatu usinusega „halbade analüütiliste leidude“ ja üksikute halbade molekulide välistamisele sõidukite heitgaasides, mis on 2016+ veokite puhul paraku ka summutiaval mootorisse sisenevast linnaõhust puhtamad,” on ta nördinud.

Regulatsiooni oleks kiiresti vaja, olenemata sellest, et endast lugupidavad veokitootjad on ammu probleemi lahendama asunud ning edumeelsemad ettevõtted neid ka aktiivselt kasutavad.