Lauri Erti hinnangul on mure hübriidsõiduki aku pärast tekkinud kõige tõenäolisemalt sellest, et seda võrreldakse tavaauto akuga. Tegemist on aga täiesti võrreldamatute asjadega, sest veojõuaku ja pardaelektroonika käivitusaku põhinevad eri tehnoloogiatel. “12V-aku tööiga, mis on tavaliselt 5–6 tühjenemistsüklit, ei saa olla automaatselt võrdne hübriidi aku omaga,” ütleb Ert. Aga uurime lähemalt.

Kuidas toimib hübriidsõiduki aku ja selle laadimine?

Hübriidsõiduki võlu seisneb energia taaskasutamises. See toimub iga kord, kui sõiduk pidurdab või aeglustab. Tavaauto puhul läheb sellisel hetkel kineetiline energia soojusena kaotsi, hübriidi puhul pannakse see energia aga uuesti tööle – süsteem töötab läbi regeneratiivse pidurduse, laadides seeläbi veojõuakut. Lisaks toodab bensiinimootor tihtipeale rohkem energiat kui käesoleval hetkel vaja, ülejääk talletatakse taas veojõuakusse. Tegemist on pideva protsessiga, mis toimib automaatselt ja mida iga juht saab jälgida armatuurlaual hübriidi infonäidikult.

Lauri Erti sõnul erineb see mõneti pistikhübriidi laadimisest. “Plug-In tüüpi hübriidauto põhineb tavalisel Priusel, selle erinevusega, et Plug-In’il on suurem aku, mida hübriidi omanik saab laadida ka 240V tavapistmikust. Kui seda ei laeta, langeb pistikhübriidi aku laetustase ning sõidukist saab tavaline Prius, millele jäävad kehtima kõik tavalise hübriidi omadused,” selgitab ta.

Hübriidi aku laadimise ja toimimise protsessi kirjeldab väga hästi allolev video:

Kui pikk on aku eluiga?

Lauri Ert kinnitab, et hübriidsõiduki aku tööiga on võrdne auto tööeaga. “Konkreetseid numbreid ei saa öelda, sest kõik alates 2004. aastast Baltikumis müüdud hübriidid sõidavad teedel edasi ja pole oma eluea lõpuni jõudnuki,” täpsustab Ert ning lisab, et 500 000 Euroopas müüdud hübriidist on Baltimaades aku vahetamist vajanud ainult paar autot. “Ja seda mitte selle pärast, et aku oleks “läbi saanud”, vaid hoopis avariilistel põhjustel.”

Ekspert toob välja hübriidi eelisena asjaolu, et aku laadimine on hästi kontrollitav ning erinevalt telefoniakust, mille elueaks loetakse umbes 1000 laadimistsüklit, ei saa hübriidi aku kunagi päriselt tühjaks – hübriidautoga sõites toimub aku laadimine pidevalt.

Räägime Lauri Ertiga ka hübriidide järelturust. Ehkki enamus hübriidmudeleid on täna veel “esimesel ringil”, leiab paar-kolm hübriidi iga kasutatud autode edasimüüja juures. Erti sõnul on aga täiesti alusetu müüt sellest, justkui tuleb kasutatud hübriidsõidukit ostes koheselt ka aku ära vahetada: “Hübriidaku pole võrreldav filtriga, mida perioodiliselt tuleb vahetada. Hübriidsõiduki tööiga on võrdne auto kasutuseaga,” võtab Ert teema kokku.

Kommenteerides müütilist hübriidaku hinda, mis maksab väidetavalt kuni 3000 eurot, lausub Ert, et taolise suurusjärguni võisid küündida esimesed Priuste akud 15 aastat tagasi. Täna on see hind vähemalt 50% odavam.

Mis saab vanadest akudest?

Ert ei oska küll öelda, kuidas teised autotootjad oma akudega ümber käivad, kuid Toyota hoolitseb selle eest, et ringipidi jõuaksid kõik toodetud akud Jaapanisse tagasi. Seal läheb taaskasutusse 95% hübriidi akudest, millest luuakse uutele akudele vajalikud komponendid. “Kui võrrelda seda mobiiltelefonide akudega, mille saatus kokkukorjamise järel on jäänud natuke häguseks, siis hübriididega on pilt palju selgem ja tunduvalt väiksema keskkonnajäljega,” ütleb Ert.

Hübriidi veojõuaku tervisekontrolli

Neile, kes on otsustanud hübriidsõiduki soetada, kuid kahtlevad selle aku vastupidavuses, soovitab Lauri Ert Hybrid Health Check’i. Tegemist on teenusega, mis sisaldab hübriidi täielikku ülevaatust, sealhulgas ka aku kontrolli. Hybrid Health Check annab Toyota hübriidakule aastase lisakaitse. Lisakaitse lubab – kui ühe aasta või 15 000 läbisõidetud kilomeetri jooksul peaks hübriidi akuga midagi juhtuma, siis vahetatakse see aku tootja poolt tasuta välja. “Kui tavaliselt on Toyota hübriidsõidukit ostes garantii 5 aastat, siis Hybrid Health Check’i saab teha kuni 10-aastasele mudelile,” toob Ert eelise välja. Teenus jõuab Toyota esindustesse 2013. aasta jooksul.