Tööd selle kallal alustati umbes 1997. Seotud on projektiga olnud suur osa kosmosesimude raskekahurväest — inimesed, kes seisid klassikute nagu Privateer, Wing Commander ja StarLancer taga. Aastaks 2003 ongi see läbi raskuste ja hilinemiste kohal, arusaadavalt on kõigi ootused suured.

Esimene, mis mainimist väärib, on juhtimine. Joystickud ja muud kavalad vidinad võib rahulikult riiulile tolmu koguma jätta, kuna lisaks klaviatuurile tuleb (ja saab) kasutada ainult hiirt. Ühest küljest on see lahendus õigustatud, muutes asja palju kergemini õpitavaks ja on üllatavalt hästi teostatud. Aga (seda oli kohe näha, et tuleb üks „aga“) teisalt ei paku see žanri tõsisematele huvilistele eriti pinget.

Lihtsus ongi Freelanceri keskne omadus. See teeb küll kõik mugavaks, kuid kahjuks veidi liiga mugavaks. Nii minimalistlikku kasutajaliidest ja HUDi pole ma näinud üheski kosmosesimulaatoris — kõik on sõna otseses mõttes ühe kliki kaugusel. Lahingud seisnevad põhiliselt kursoriga vastaste taga-ajamisest, mis pole pärast mõningast harjutamist enam kuigi põnev. Kogu aktsioon on selline FPSilik.

Lennumudel on otseste puudusteta, aga igav — seda suuresti tänu juhtimisele. Puudub ka võimalus määrata, palju antakse võimsust relvadele, mootorile või kaitsesüsteemile, mis on alati olnud kosmosesimude üks põnevamaid omadusi, lisades taktikalisust.

Laevaliike on kolm: kaubalaev, kerge- ja raskehävitaja. Lennumudel on kõigil täpselt sama, erinevuseks ainult see, kui palju ning milliseid relvi või muud nänni konkreetse laevaga kasutatakse. Kosmosesõiduki varustamine on ainus strateegiat lisav aspekt. Kuigi siingi tuleb juhinduda põhiasjalikult mõttest, et mida suurem, seda parem.

Peategelane on üks üpris tavaline ning enamasti napisõnaline kosmosejõmm Trent, kes satub pärast „õnnetust“ ühes kosmosejaamas galaktiliste intriigide keskele, mille lahtiharutamisega hakkabki üksikosa tegelema. Keerulised poliitilised olukorrad ja salasepitsused on juba pikemat aega kosmosemängude leivanumber (tuletame meelde kasvõi Independence Wari).

Freelanceris on ka rollikaelemente: seatud eesmärke saavutades Trent areneb, st saab osta paremat varustust jm. See süsteem seob ilmaruumi avastamise looga; areng toimub raha kogudes ja missioone täites. Vahepealne aeg täidetakse vabakutselisena töötades ning arvukaid planeete ja kosmosejaamu külastades. Seal otsitakse lisatööd, äritsetakse ja täiendatakse arsenali. Kahjuks näevad paljud kohad sarnased välja ja kõik kosmosejaamadki on seest päris ühesugused. Valgusaastate pikkuseid teekondi läbides ootaks ikka veidi vaheldust. Tööd leiab kohalikku baari külastades, kus on alati mõned kunded, kellel on vaja kedagi ära koristada.

Just nii ühemõttelised kõik pakutavad otsad ongi ja sellest tuleneb ilmselt kõige suurem miinus. Missioonid (välja arvatud need, mis aitavad lool areneda) seisnevad ainult selles, et tähekaardil lennatakse näidatud kohta ning hävitatakse kõik vaenulikud tegelased. Teretulnud oleks vähemalt mõned eskordi- või kaitseülesanded, aga ei. Taolisi missioone tuleb läbida arvutult. Mõnikord antakse sulle abiväge, mis on aga pigem nuhtlus kui õnnistus: kaaslased on alati üdini saamatud ja lisaks peab nende korduvaid kommentaare kuulama.

Heliline külg tekitab üldse vastakaid tundeid. Muusika ja vahelõikude dialoogid on suurepärased, kuid mängusisesed vestlused on erinevatest lausejuppidest juhuslikult kombineeritud, mõjudes masinlikult, aeg-ajalt päris ebaloogiliselt. Igas universumi paigas räägitakse inglise keeles ning samade lausetega.

Siinkohal on tähtis hoolega silmas pidada, kelle heaks töötad, kuna universumis on arvukalt gruppe, mis üksteisega just liiga sõbralikult läbi ei saa, võides seejuures sinugi elu põrguks teha. Raha teenitakse samuti kaubitsedes, aga seegi aspekt on ülelihtsustatud, taandudes peamiselt autopiloodil ringi kruiisimisele. Põhiline riskitegur on piraatide kallaletung.

Meeldiv on kõige selle juures Freelanceri visuaalne külg. Ilmselt pikaleveninud valmimise tõttu ei kasutata küll tehnika viimaseid võimalusi (ega ka mitte eelviimaseid), aga keskkond on ilus ja värviküllane. Pealegi jookseb kõik kenasti ka vähem võimekatel arvutitel.

Mitmikosa kujutab endast lihtsalt kosmose uurimist ning rahakogumist, põhimissioone ühiselt läbida pole võimalik. Server tuleb valida perspektiivitundega, kuna progress salvestatakse vaid ühes konkreetses. Muidu pakub Multiplayer mõneks ajaks toredat meelelahutust ning võimalust teiste kosmosehuvilistega sotsialiseeruda.

Freelancer tekitab piisavalt hasarti tänu Diablo II stiilis klikkimisaktsioonile ja rollikaelemendile.

Simulaator
Digital Anvil, kirjastab Microsoft
Tugi: 1
Vajalik: PIII-600, 128 MB RAM, 900 MB kõvaketast, 8x CD, 16 MB 3D-kiirendi, Windows 98/Me/2000/XP
Hind: ca 800 kr