“GTA4” esindab üheksandat mängu legendaarses tulistamis- ja kihutamismängude seerias ning jätkab eelkäijatele omases küsitavate väärtushinnangute maailmas.

Sellel korral asub mängu peategelase (ja ühiskonna vaenlase) rolli Ida-Euroopa päritoluga Niko Bellic, kes saabub Liberty City’sse oma sugulase Romani kutsel. Väidetavalt elab Roman luksuslikus elamus, omab mitut sportautot ja supleb rahas. Tegelikkus on paraku palju karmim, Romani elu pole just parimal järjel ja ta on ränkades võlgades. Kui küsimus on ainult rahas, siis on selge, et Niko suudab selle probleemi lahendada (ja võib kinnitada, et ta ei kavatse võtta SMS-laenu).

Raha teenimiseks on mängus erinevaid võimalusi. Lisaks autode röövimisele, kohalike maffia-tegelastega tulusa koostöö arendamisele ja arveteklaarimisele, avaneb mängijal unikaalne võimalus muuta kaaskodanike elu täielikuks põrguks ning teenida selle kõige pealt arvestatavat tulu. Vaieldamatult populaarseimaks ajaviiteks kujuneb sellel korral süütute kaaskodanike tümitamine ja autode ärandamine. Kuigi auto röövimine toimub endiselt “ühe nupu vajutusega”, on lisatud mõnusaid väiksemaid uuendusi (jalaga/ küünarnukiga auto klaasi purustamine näiteks) ja juhtmete kaudu auto käivitamine.

Endiselt kehtib reegel, et kui mängija nurjatu tegevus päädib piisava tähelepanuga, on oodata takistajaidki. Politseinike kurbuseks on mängija kasutuses moodne GPS seade, mis näitab kaardil kõikide lähiümbruses asuvate politseipatrullide asukohad.

Suurema uuenduskuuri osaliseks on saanud kogu relvavõitluse süsteem. Sarnaselt mõnele teisele tulistamismängule (nagu näiteks “Rainbow Six: Vegas 2”) on nüüd võimalik varjuda erinevate objektide (autod, seinad) taha. Veel on lisatud “lukusta märklaud” funktsioon, mis võimaldab lukustada sihiku konkreetsele märklauale — kindlasti tuleks mainida, et märklauda saab valida isegi siis, kui oled peidus auto taga. Ilmselgelt muudab selline lähenemine mängu lihtsamaks, kuid kusagile ei ole kadunud “käsitsi sihtimise” süsteem, mille lihvimine nõuab isegi vilunud relvakangelastel aega.

Juhuks kui kaaskodanike kiusamine muutub tüütuks, on mängus ka suur hulk ülesandeid, mille läbimine ei ole kohustuslik. Kuigi tegemist on nn. “avatud lõpuga” mänguga, oleks soovitav tutvuda ka ülesannetega, sest viimased avavad palju uusi võimalusi. Ülesannete sisu on sarnane varasemate “GTA” seeria mängudega — enamasti tuleb varastada, tappa või röövida. Samas on lisatud võimalus otsustada ülesannete lõpu üle. Näiteks võib “atentaadi ülesandes” jätta märklaua ellu, kui viimane lubab, et kaob linnast igaveseks.

Tuleks mainida, et alati ei olegi lihtne märklaudade hävitamine parim lahendus, sest vahel võib ohvri elu säästmine sulle kasulikum olla. Miks? Ohvrid kipuvad tänulikud olema ja pakkuma erinevaid lisa-ülesandeid, mis muidu mängus ei avaneks.

Ühe “Ida-Euroopa” vilunud kurikaela peamiseks kaaslaseks on tavaliselt mõni korralik külm- või tulirelv. “GTA4” puhul on püütud seda piiri laiendada ning lisatud mängu mobiiltelefon. Esmapilgul võib see kõlada isegi totralt, kuid peale esimesi mängutunde võib tõenäoliselt iga mängija kinnitada, et ilma ustava mobiiltelefonita oleks Liberty City üks tunduvalt igavam koht. Loomulikult ei puudu mängust ka internet, mille kaudu saab külastada näiteks tutvusportaale või muid põnevaid veebilehti.

Kuigi teatud uute tutvuste loomine on mängus valikuline, ei tee paha sõprade omamine. Sõbrad ja tüdruksõbrad on kasulikud erinevatel põhjustel — olgu selleks lihtsalt meeldiva seltskonna nautimine või midagi kriminaalsemat. Sõpradega möllamiseks on erinevaid võimalusi, näiteks võib tutvuda kohaliku alkoholivalikuga või aega surnuks lüüa minimängudes nagu bowling, noolte viskamine või piljard.

Kui jätta kõrvale graafika ja uus mängumootor, on “GTA4” vaieldamatult suurim edasiminek mitmikmängu tugi, mis saadaval esmakordselt “GTA” ajaloos (* GTA 4 on esimene kolmemõõtmeline GTA seeria osa, mis omab ametlikult mitmikmängu tuge). Mitmikmäng toetab kuni 16 mängijat korraga ning omab suurel hulgal erinevaid mängutüüpe. Mitmikmängu ainsa miinusena võiks mainida väikese viivituse (“lag”) teket, mis esineb siis, kui ekraanil on mitu autot korraga ja toimub suurem möll. Mängutüüpidest tuntuim “deathmatch”, mille eesmärk on lihtne — hävita võimalikult palju teisi mängijaid. Oma meeskonnatöö oskused saab panna proovile ka natuke teistsugustes mängutüüpides nagu “cops n croocks” (tõlkes: võmmid ja pätid), milles mängijad astuvad vastavalt meeskonnale kas politseinike või kurikaelte poolele. Laskemoona leidmine ei tohiks olla probleem, sest relvi vedeleb mitmikmängus kõikjal ning mängijate kasutuses ka masinad, mida saaks vajaduse korral relvana rakendada.

Tegemist seni täiuslikuma “GTA” seeria mänguga. Kuigi “GTA4” endaga midagi otseselt mängumaailma üleöö muutvat kaasa ei toonud, on tegemist seniajani vaieldamatult võimalusterohkeima mänguga, mille “täielik” läbimine võtaks aega kordades rohkem tavalisest tulistamis- või kihutamismängust.

Tugevad küljed: sügav ja kaasahaarav üksikmäng • suur maailm • veel suurem valik erinevaid võimalusi • tasemel pilt ja heli • arvestatav mitmikmängu kogemus • mõnus mängitavus • mugav juhitavus

Nõrgad küljed: väikesed visuaalsed vead • üksikud tehisintellekti probleemid • vahel mitmikmängus “lag”

Hind 999.- (PS3, XBox 360; Andrico)