Moskva aselinnapea transpordi alal, Eestist pärit Maksim Liksutov kinnitas avalikkuse ees, et sellist lahendust pole veel kuskil nii laialdaselt ja nii kõrge kvaliteediga kasutusele võetud.

Pole ka ime, sest privaatsuse eest seisjaid ajab selline jälgimisühiskonna näide tagajalgadele, eriti kuna kaameraterohkuse üle Moskvas on kurdetud juba mitu aastat.

Aga kuna Venemaa käsitlus inimõigustest ja eriti inimese õigusest privaatsusele ei kattu tingimata Euroopa või USA osariikide omadega, siis pole vast hullu.

Lahendus on tuntud nii Vene kui ka lääne meedias nimega Face Pay (ee Näomakse) ning see on kasutusel juba enam kui 240-s Moskva metroojaamas.

Reisija võib endiselt sõiduõiguse lunastada traditsioonilisel viisil ega pea näotuvastusega leppima. Kui aga tahad metroos sõita ilma nutiseadet, kaarti või sularaha kasutamata, kulub uunde isikutuvastusviis marjaks.

Foto: TASS / Scanpix

Venemaa transpordiameti andmetel on kogutavad andmed krüpteeritud ja kaamerad loevad ainult inimese nn biomeetrilist võtit. Infot talletavatele andmekeskustele on ligipääs ainult siseministeeriumi esindajatel ja politsei neid enda valdusse ei saa.

Moskva oli saidi Comparitech andmetel tänavuse mai seisuga 34. enim jälgitud linn maailmas; seal on keskmiselt 16,17 kaamerat iga tuhande inimese kohta. Samas pingereas kõrgemal on valdavalt Hiina linnad, aga samuti Bagdad, Singapur... ja kolmandal kohal London (!).

Europarlament kutsus äsja EL-i valitsusi avalikes kohtades automaatse näotuvastuse lahendusi keelustama. Sarnane keeld on juba sisse seatud mõnes USA osariigis nagu Massachusetts ja Maine.