Ametliku teadaande kohaselt leidis vahejuhtum aset 1. novembril kell 14.02, kui kaks Eesti õhuväe poolt kasutatavat õppereaktiivi L-39 kaldusid pöörde tegemisel inimliku eksituse tõttu vähem kui minutiks Utö saarest lõunas Soome õhuruumi.

Uurisime kaitseväe peastaabilt lähemalt järele, mis lennumasinad tol päeval Eesti kaitseväe korraldusel õhus olid.

Esiteks selgus, et tegemist ei ole kaitseväele kuuluvatega lennukitega. Need on renditud Raivo Susi ettevõttelt Aerohooldus OÜ. Susi on teatavasti ärimees, kes teeb korda Nõukogude liidu aegadest pärinevad lennumasinaid ja rendib-müüb-hooldab neid hobilenduritele ja ka riigikaitseüksustele mitmel pool maailmas. Venemaa võimud on mehe süüdi mõistnud spionaažis, vabaduses viibib ta tänu vangide vahetamisele Eesti ja Venemaa vahel.

Mis puutub lennumasinatesse endasse, siis rääkis peastaabi pressijaoskonna ülem Taavi Karotamm, et toodetud on need ajaloohõlma vajunud riigis nimega Tšehhoslovakkia.

„Lennukite tootmisaega ei suudetud mulle hetkel öelda," tunnistas Karotamm vastuseks Forte küsimusele lennukite vanuse kohta. Ei tulnud infot tootmisaja kohta ka hiljem.

Samas kinnitas ta, et selliste lennukite puhul ei ole tootmisaasta alati määrav. „Oluline on hooldus ja moderniseerimine," sõnas Karotamm.

Õhuväe kasutatavate L-39 elektroonika ja mehaanilised komponendid on pressijaoskonna ülema sõnul läbinud vajalikud moderniseerimised ning pidevad hooldused. "Seetõttu on tegu kvaliteetse ja sobiva tehnikaga, mis katab hetkevajadused."

Tema sõnul on Eesti õhuvägi kasutanud L-39 tüüpi lennukeid väljaõppe toetamiseks juba alates 2006. aastast. Kasutatakse neid sihitajate ja taktikaliste tulejuhtide väljaõppeks.

Aero L-39 Albatros on igal juhul Tšehhoslovakkias 1960. aastatel NSV Liidu tellimusel loodud kaheistmeline reaktiivõppelennuk. Selle tehnilised andmed:

  • pikkus: 12,13 m
  • tiivaulatus: 9,46 m
  • kõrgus: 4,77 m
  • tiivapindala: 18,8 m²
  • tühikaal: 3459 kg
  • maksimaalne kaal: 4700 kg
  • maksimaalne kiirus: 750 km/h
  • lennulagi: 11 000 m
  • mootor: Progress / Ivtšenko AI-25TL turboreaktiivmootor
  • tõukejõud: 16,9 kN
  • relvastust kuni 1290 kg neljal kinnituspüloonil.

Mis puutub veel eelmise nädala intsidenti, siis õhuvägi on alustanud ohutusjuurdlust. Eesti suursaadik Soomes avaldas aga Soome välisministeeriumile kahetsust juhtumi toimumise pärast ja kinnitas, et Eesti võtab peale juurdluse toimumist vastu meetmeid sarnaste vahejuhtumite vältimiseks.