Selgus, et Eestis kasvab elektrisõidukite müük hoogsamalt kui Lätis ja Leedus ning Eesti on ainus riik Baltikumis, kus kasvas diiselautode müük. Hübriidautode müük kasvas kõigis kolmes Balti riigis, kõige rohkem aga Lätis (213%).

Euroopa autotootjate liidu ACEA andmetel andsid tänavuse aasta esimeses kvartalis elektrisõidukid Euroopa autode kogumüügist 5,7%, hübriidid 18,4%, bensiinimootoriga sõidukid 42,2% ja diiselautod 23,2%.

Ja kui elektrisõidukite müük Euroopas kasvab, siis traditsioonilisi kütuseid kasutavate autode müük langeb. Näiteks tänavu jaanuarist märtsini langes diiselsõidukite müük 20,1% (eelmise aasta sama perioodiga võrreldes), bensiinimootoriga sõidukite müük aga 16,9%.

Nõudlus maagaasiga sõidukite (NGV) järele vähenes Euroopa Liidus 10,1%, alternatiivmootoriga autode müük aga suurenes 59,1%.

Eestis on bensiiniautod üha vähem populaarsed, mida ei saa öelda elektriautode kohta. Tänavuse aasta esimese kvartali müügisituatsioon on järgmine:

  1. Elektrisõidukid – 95 autot (kasv 111%)
  2. Hübriidid – 1452 autot (kasv 96,7%)
  3. Bensiin – 2541 autot (müük langeb 22,3%)
  4. Diisel – 1420 autot (kasv 11%)

Eesti ettevõtte RIA.com Marketplaces juhatuse esimees Artem Umanets ütleb, et varsti jäävad bensiini- ja diiselmootoriga autod minevikku.

„Elektrisõidukite ja hübriidide müügi kasv kogu Euroopas on trend, mis jätkub ka lähiaastatel. Eesti on üks esimesi riike maailmas, kes on näidanud, et on valmis üle minema alternatiivsete mootoritega autodele.

Esiteks on oluline kütuse kokkuhoid. Siin edestab diiselmootor samuti bensiinimootoreid ja näitab isegi müügi kasvu. Teiseks mõtleme ju keskkonnale. Ja riiklikud programmid elektrisõidukite ostmiseks mõeldud vahendite kompenseerimiseks panevad ka eestlasi valima keskkonnasõbralikke autosid.

Olen kindel, et elektrisõidukite müük kasvab jätkuvalt. Kuid Eesti vajab juurde laadimisjaamu, mida on praegu vähe,“ ütleb ta.

Lätis näitab diiselautomüük küll langust, kuid hübriidid koguvad üha suuremat populaarsust, isegi võrreldes Eestiga:

  1. Elektrisõidukid – 65 autot (kasv 47,7%)
  2. Hübriidid – 777 autot (kasv 213,1%)
  3. Bensiin – 1526 autot (müük langes 16,5%)
  4. Diisel – 1103 autot (müük langes 31,2%)

Lätis näitavad hübriidid head müügikasvu ning diisel- ja bensiiniautod taanduvad. Kuid väärib märkimist, et eestlased hakkasid oma bensiiniautosid hübriidide vastu vahetama juba varem, muutes Toyota üheks enimmüüdud kaubamärgiks riigis.

Seetõttu kasvab hübriidide müük Lätis praegu kiiresti, samas kui Eestis on paljud sellised autod juba endale soetanud. Ja elektriautod on tänu riigi ostutoele üha populaarsemad ka Lätis.

Leedus on bensiini- ja diiselmootoriga autode müük langenud kõige rohkem:

  1. Elektriautod – 65 autot (müük langes 25,3%)
  2. Hübriidid – 3391 autot (kasv 96,7%)
  3. Bensiin – 3194 autot (müük langes 60,4%)
  4. Diisel – 950 autot (müük langes 36,1%)

Ukraina kohta. Tänavuse aasta kolme kuuga müüdi Ukrainas üle 108 tuhande auto, millest 21 tuhat on uued. Ehkki uute elektrisõidukite müük kasvab, on see näitaja väga väike.

Olukord on erinev kasutatud elektrisõidukitega, mida tuuakse Ukrainasse välismaalt. Nende arv oli esimeses kvartalis 1526 autot, mis on müügi poolest suhteliselt sama kui eelmisel aastal, kui müüdi 1588 autot.

Väärib märkimist, et ukrainamaalased hakkavad üha enam ostma hübriidajamiga autosid. Uute ja kasutatud hübriidide osakaal on väga suur, mida tõestavad Ukrautopromi andmed. Võime öelda, et Ukraina järgib Eesti eeskuju, kus juba paar aastat on täheldatud sujuvat üleminekut elektrisõidukitele ja hübriididele.