ELMO Rent, mis on jõudsalt kasvatamas täiselektriliste sõiduautode rendiparki, pani 21. aprillil proovile tuttuue Škoda Enyaqi elektriauto, aga tegi seda üpris omapärasel moel. Nimelt pidi vlogija Tanel Rentnik sõidukiga seni Viru Ringil tiirutama, kuni aku tühjaks saab.

Kokku jaksas Tanel teha 739 tiiru, siis andis alla ning Enyaqi aku jäi lõpuni tühjaks sõitmata. Autojuht tõdeski, et aju on nii väsinud, et edasine sõitmine muutuks ohtlikuks. Kokku jaksas ta sõita kuus tundi.

“Ringiratast sõitmine väsitab rohkem, kui oleks osanud oodata. Teiste liiklejate ohutuse huvides otsustasin alla anda – võimas auto, pole midagi öelda.”

PPA: oht sattuda sellise eksperimendi käigus avariisse on suur

Kuigi kroonviiruse pandeemia ja koolivaheaeg on pealinna liiklust omajagu harvendanud, tundub kõrvaltvaataja jaoks selline ettevõtmine arutuna: olgu sõiduvahend kuitahes põnev ja selle elektriline sõiduulatus rabav (uuel Enyaqil kestab aku kaugelt üle poole tuhande kilomeetri), siis miks peaks keegi vabatahtlikult tahtma pealinna kõige liiklustihedamal ringil end “segi sõita”? Sest ringiratast tiirutamine jooksutab aju kokku, rääkimata füüsilisest ja vaimsest väsimusest, mida selline jauramine tekitab.

Kuna Viru ring ei ole kodune “lennuki” tegemine (laps jalgadest kinni ja keerutad ümber enda, kuni maha kukud või põnn näost siniseks tõmbub) vaid liikluse sõlmpunkt, küsisime PPA liiklusjärelevalvekeskuse patrullitalituse juhilt Varmo Reinult, kui mõistlik sarnane eksperiment on, ja kas arvamine, et see võib ohtlik olla, on tõene?

“Viru ring on üks tihedama liiklusega ringristmikke Tallinnas. Seal sõites peab olema äärmiselt tähelepanelik ja keskendunud ainult sõiduki juhtimisele ning liikluses toimuvale,” selgitas patrullitalituse juht.

“Pikalt ühte ja sama teed sõites juht paratamatult väsib, tema tähelepanuvõime hajub ning seetõttu on suurem oht sattuda avariisse,” lisas Varmo Rein.

Viru ringristmikul liiklemise teeb keerulisemaks trammiteega kahes kohas ristumine. Autojuht peab arvestama, et trammile tuleb teed anda ning kuna ringil ristuvad nii Balti jaama kui Kadrioru suunalt tulevad trammiteed, on seal alalõpmata üks korralik tähelepanumäng.

Lisaks satub alatihti jalakäijaid ekslema ülekäiguradadest eemale ning Narva maantee ja Mere puiestee suunalt sõitvad autod ei pruugi märgata ringil olevat sõidukit. Väljakutseid on!

Kooskõlastus ei ole vajalik

Küsisime eksperimendi korraldajalt, kas Viru ringil tiirutamine sai kellegagi eelnevalt kooskõlastatud. Ettevõtte sõidukijagamise promootor Brait Pilvik vastas, et seda ei tehtud:

“Aktsioon polnud kooskõlastatud – kõik osapooled osalesid vabal tahtel ning kellelegi ei seatud kohustusi,” oli Pilvik veendunud, et kõik oli korras.

“Tagasime sõiduohutuse puhkepeatustega Viru Hotelli ees ning sellega saime tagada ka sõidu perioodide osas seadusekuulekuse. Aktsioon lõppes kell 16.30 ja seega kestis kokku kuus tundi.”

Uurisime, kas korraldaja pidanuks eksperimendi eelnevalt PPA või transpordiametiga kooskõlastama. PPA otseselt kooskõlastust ei nõua, Tallinna transpordiametist loo kirjutamise hetkeks vastust ei ole tulnud.

“Kuigi otseselt säärast eksperimenti PPA-ga kooskõlastama ei pea, soovitame kõigi liiklejate turvalisuse huvides selliste katsete jaoks valida mõni väiksema liiklustihedusega tee,” vastas Varmo Rein meie küsimusele.

Liiklusohutuse lektor: hea oleks kuulda kaasliiklejate arvamust

Haapsalu kolledži liiklusohutuse lektor, suurte kogemustega sõidukoolitaja Heli Ainjärv on hämmelduses – mis oli selle katse tegelik eesmärk?