See saab võimalikuks, kuna TalTechi, Rae valla ja Tallinna linna ühistööna Targa linna tippkeskuse ideekonkursile esitatud "infovahetusplatvorm ühis- ja nõudepõhise ühistranspordisüsteemi haldamiseks" sai 1,2 miljoni euro suuruse rahastuse.

Rae vallavanem Madis Sarik peab seda pilootprojekti tähtsaks sammuks valla edasiste arengute teel: „Rae vald on tänu kiirele kasvule just õige koht, kus taolisi pilootprojekte testida ja täiustada."

Vallavolikogu juures tegutseva innovatsioonikomisjoni juht ja isejuhtiva bussi projekti eestvedajaid Mart Võrklaev ütleb, et konkurss oli väga tihe.

"Meie projekti eelis on ellu kutsuda Euroopas/maailmas ainulaadne terviklahendus nõudepõhisest ühistranspordist, kasutades selleks Rae vallas ja Tallinna sadamas isejuhtivaid busse.

Plaanime 2022. aastal panna Peetri-Järveküla piirkonnas sõitma viis isejuhtivat väikebussi. Soov on testida ning pakkuda lahendust, kus linnast koju soovida tulles on telefonis võimalikud teekonnad erinevaid transpordiliike, kasutades juba ette planeeritud, olgu nendeks siis buss, tramm, isejuhtiv buss, elektritõukeratas vms.

Väljudes näiteks Vana-Tartu maantee ääres bussilt või tulevikus Järveküla keskuses trammilt, ootab ees isejuhtiv väikebuss, mis sõidutab teid edasi mugavalt kodutänavasse või vastupidi. Isejuhtivaid busse oleks võimalik kasutada ka nõudepõhiselt Peetris-Järvekülas liikumiseks.

Projekti teeb eriliseks just nõudepõhisus – väikesed ja keskkonnasõbralikud väikebussid sõidavad kogukonnas täpselt kohas ja ajal, kui inimesed seda soovivad.

Oluline on ka taaskasutus, nimelt kahe isejuhtiva bussi ehituseks kasutame põhjade ja akudena ära CO2 vahendite eest soetatud ja juba üle 10 aasta meie sotsiaaltöötajaid teeninud elektriautod."

Rae vallas veab projekti abivallavanem Tanel Tammela. „1,2 miljoni eurone rahastus annab meile Targa linna koostööpartneritega vabaduse katsetada ja leida lahendusi eri transpordivõimaluste vahel. Valla poolt on kõige tähtsam mitmekesistada liikumisvõimalusi uues linnalähedases keskkonnas."

Tallinna Tehnikaülikooli autonoomsete sõidukite uurimisgrupi juht professor Raivo Sell võtab projekti idee kokku järgnevalt.

„Isejuhtivad sõidukid – esmajoones väikebussid – hakkavad tulevikus olema meie linnapildis igati tavapärased. TalTechi autonoomsete sõidukite uurimisgupp uurib eelkõige, kuidas muuta selliseid sõidukeid turvalisemaks, targemaks ja panna need omavahel suhtlema.

Tulevikusõidukid vahetavad tihedalt eri informatsiooni nii omavahel, liiklusmärkide kui ka isegi jalakäijatega, kasutades näiteks 5G võrke.

Kõike seda ei saa uurida laua taga teoreetiliselt katsetades ja teadusartikleid kirjutades vaid on vaja teha tõelisi pilootprojekte päris linnakeskkonnas.

Kohe jaanuaris alustame analüüside ja erinevate initsiatiivide kaardistamisega ning selgitame välja, mis on erinevate huvigruppide tõelised vajadused."