Minu ja Subaru lugu ulatub aegadesse, kui WRC radadel tegid ilma legendaarsed McRae, Burns ja Solberg ja Markko Märtin näitas maailmataset Eesti võistlustel.

Rallifänni unistuseks oli Impreza WRX STI ja siiani tekitab nostalgilisi emotsioone see hetk, kui see auto lõpuks pereliikmeks sai…

Silme ees kangastuvad pildid sini-kollases värvikombinatsioonis STIst, selle kuumade pidurite ja rehvide hõng eufooriat tekitamas ning kõrvus kõlamas hingeülendav turbovilinaga vürtsitatud bokseripodin… Stopp!

Subaru ei ole ammu enam üksnes sportlike autode sünonüüm. Boksermootorid ja sümmeetriline nelikvedu on endiselt Subaru spetsialiteet, erilist rõõmu toovad Taevasõela märgiga sõidukid aga neile, kes aeg-ajalt teelt maha keerama peavad.

Eestis on populaarseimaks Subaru mudeliks Forester, mis on enamasti kasutusel võimeka pereauto rollis, ent avab oma tõelise väärtuse sihtotstarbelisel kasutamisel sellise autoomaniku poolt, kelle jaoks auto ja jalatsite poriseks tegemine on meelepärane tegevus.

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester on jõudnud viienda põlvkonnani. Müügiedu on õigustatud – tõeliselt võimekas kõikjalsõitja on osutunud meie oludes hästi vastupidavaks.

Pisut pikemaks ja laiemaks kasvanud viienda põlvkonna Forester on endiselt parima maastikuvõimekuse ja suurima, 22 cm kliirensiga oma klassis.

Edasiarendatud on aga selle mudeli igapäevakasutust mõjutavat poolt: sõiduomadusi, juhitavust, sõitjateruumi mugavust ning turvalisust.

Väliselt üsna vähe muutunud Forester põhineb nüüd uuel Subaru Global mudeliplatvormil (nagu ka XV), mis on võimaldanud kasutusele võtta mitmeid tehnoloogilisi lahendusi, sealhulgas hübriidajami.

Esimene Subaru hübriid

Subaru on tuntud oma boksermootorite poolest, mille eripära ei ole ilmselt siinkohal vaja lähemalt lahti rääkida. Kuid elektrifitseerimisest pole pääsu. Forester ongi esimene Subaru mudel, millel on e-Boxer hübriidajam.

Kaksikajam kujutab endast kombinatsiooni 2.0-liitrisest otsepritsega vabalthingavast bensiinimootorist, CVT-käigukastiga integreeritud elektrimootorist ning akupakist.

Kui boksermootorit iseloomustab madalam raskuskese, suurem efektiivsus ja väiksem vibratsioon võrreldes tavapäraste rida- ja V-paigutusega mootoritega, siis e-versioon viib raskuskeskme omakorda veel madalamale ning parandab ka dünaamikat.

Tõepoolest, lisab ka 110 kg jagu raskust, ent Foresteri kogumassi arvestades ei ole massilisa osatähtsus kuigi suur.

Toyotaga koostöös valminud hübriidajam on nn iselaadiv kerghübriid, kus optimeeritud bensiinimootorit toetab väike 12,3 kW elektrimootor ja pagasiruumi põhja alla paigutatud 118V liitium-ioon akupakett. Uue kaksikajami ühendvõimsuseks on 143 hj ja 194 Nm pöördemoment avaldub 4000 p/min.

Elektrimootor lisab erksust madalamas pööretevahemikus, hoolitseb särtsu paigaltvõtu eest ja veab madalatel kiirustel; kiirendusel ja suurematel kiirustel assisteerib see bensiinimootorit; ühtlasel kiirusel liikudes laeb aga akut. Laadimiseks kasutatakse ka kineetilise energia rekuperatsiooni.

Eraldi elektrilist sõidurežiimi valida ei saa, küll aga näeb keskekraanilt, millal liigub auto elektri jõul ja millal akut laetakse.

Foresteri elektrifitseerimisel peeti oluliseks, et alles jääksid Subaru põhiväärtused nagu turvalisus, ruumikus ja sõidurõõm.

Maastikusuutlikkuse ja haagiseveo võimekuse poolest ei ole samuti järeleandmisi tehtud, e-Boxer mudelid on jätkuvalt varustatud Subaru sümmeetrilise nelikveosüsteemiga.

CVT-käigukast on modifitseeritud hübriidajamile vastavaks. Viies Forester suudab vedada 1870 kg piduritega haagist, mis on küll õige pisut vähem kui senine mudel.

Keskmine kütusekulu WLTP alusel on 8,1 l/100 km, mis on Foresteri massi ja kuju arvestades vägagi mõistlik. Eks palju sõltub ka juhi sõidustiilist. Maanteesõidul on võimalik saavutada kütusekulu 6,5 liitrit/100 km.