See ratas on nii äge olnud, et ükskõik mida tast kirjutan, tunnen, et ikka ei saa see emotsioon edasi antud. Aga proovin siis sellele vaatamata, avaldab ajaveeb Andruse Mootorrattad.

EXC 250 on minu Mirjam. Mirjam on üks ütlemata seksikas nimi. Kunagi, kui poisike olin ja alles mootorratastest unistasin, otsustasin, et kui ratta ostan, siis ta nimeks saab Mirjam.

Rattad tulid ja läksid, aga kaugelt kõikidest eri liiki ratastest jäid endurorattad mu lemmikuks. Seega mu enduroratas on alati olnud ja jääb Mirjamiks.

Praegune Mirjam on neljas endurokas ja kaugelt kõige parem ratas, mida ma kunagi omanud olen. See postitus on sulle, Mirjam.

Kõige rohkem meeldid mulle, sest sa oled alati valmis minuga sõitma. Teised rattad/naised jätavad oma mehed poolest sügisest poole kevadeni kuivale. Sinuga on ükskõik, kas südasuvi või pime talv, päike, vihm või lumi.

Oleme asfaldil, mudas või jääl. Sa küsid ainult erinevaid jalavarje, mis vastavalt situatsioonile sobivad, ja oled valmis peale lendama.

Mudas lähevad knobbid alla, talvel naelad, jääl piigid, asfaldil supermotod, aga sina oled ikka sina – sisu on sama, tunne on sama.

Me oleme sõitnud -27 C kraadiga, paduvihmas, kottpimedas. Sõidad minuga aasta läbi ja pea igat liiki mootorrattasporti – mets ja endurorada on iseenesestmõistetav, aga ka krossirajal saab, kardirajal saab, jäärajal saab, linnas saab.

Raha ja sõidurõõmu suhe on nii võimas, et suht millegagi ei saa seda võrrelda.

Foto: tootja

Noh, kui miinustest rääkida, siis supermoto seades maanteel jääme ikka nata võlgu ja üldse tänaval meile väga ei meeldigi, aga põhiline point on, et saab.

Mirjam, sa sõidad imeliselt. Mootoris on nii palju võimu, aga peamine on see, kui kerge ja teav sa oled, jõu ja kaalu suhe on vaata et parem kui ülalmainitud sõidurõõmu-raha suhe.

Mart Lajal kunagi ütles, et tal oli klient kunagi neljataktiselt kahetaktisele ümber istunud ja ütles, et nagu vahetaks haamri skalpelli vastu ja täpselt nii ongi.

Vaatad ainult, kuhu tahad minna, ja sinna sa lähedki. Annad gaasi ja esiots tõuseb. Võrreldes nelariga sõidan sinuga karjääris kaks korda rohkem ringe, enne kui väsin.

Mul võib olla kõige raskem aeg töö juures või kodus keeruline või on ADD (eesti keeli aktiivsus - ja tähelepanuhäire) mu mõistuse kokku jooksutanud – piisab jala üle sinu panemisest ja tunnikese metsas mediteerimisest ja elu on palju palju ilusam.

Mootorrattasõit maastikul on imeline viis mediteerida, sa pead keskenduma, sest muidu kukud, seega ainuke asi, millele mõelda saad, on praegune hetk.

Kui olen kodus pahur, siis on mu abikaasa korduvalt läbi aastate öelnud, et mine sõitma, rahuned maha – selline on Mirjami jõud mu üle.

Mulle meeldib, et sa oled tugev: sul on radikakaitsmed, põhjakaitse, käekaitsmed. Oleme koos kukkunud mäe otsast alla, leidnud 70 km tunnis sõites põllupealt betoonplaadi ja 20 meetrit kukerpallitanud, poolenisti jõkke uppunud, lihvinud palke iga nurga alt, leidnud mitmeid kände ootamatult nii esi- kui ka tagaratta, põhja ja ka sumpsipaunaga.

Selle kõigega oled sa saanud mõned kriimud ja armid, oleme pidanud väikseid detaile vahetama, aga sa oled ikka sina. Ma julgen suga kõike teha, sest tean, et sa tood mind koju tagasi isegi siis, kui sa ise oled haavatud. Ning need armid teevad sind kaunimaks.

Foto: tootja

Mulle ka väga meeldib, et ma saan sust aru. Kahetaktine mootorratas on nii lihtne, et minusugune, ilma igasuguse tehnilise hariduseta mees saab hakkama.

Kui sa ei käivitu, siis pole sul kütust või õhku, või su küünal on ära väsinud.

Kui sa oled tuim ja unine, siis on karbussidüüsid ilmale mittesobivad, kui sa lähed täispöördesse ilma minupoolse gaasinäppimiseta, siis olen gaasitrossi kuhugi pingule jätnud.

Alati on ainult mõned asjad, mida kontrollida. Lisaks vajad sa natuke seadistamist, kui ilm muutub.

Adam Riemann ütleb oma videos, mis selle lõigu alla on lisatud: “Õigete düüside leidmine on nagu õige retsepti leidmine.” Vajab natuke katsetamist, aga kui õige kätte saame, siis sa helised sõites, justkui tasud selle imelise sõiduga kogu selle vaeva.

Seega tunnen, et olen osa sinust, sul on mind vaja sama palju kui minul sind.

Ning see, et saan sust aru, teeb ka mittesõitmise aja nii nauditavaks – sama hea kui on sõita, on ka lihtsalt garaažis nokitseda. Sa oled nii lihtne, et suudan pea kõik su mured ise lahendada.

Muidugi lihtsad asjad nagu piduriklotsid, ketid hammakad ja õlid saavad vahetatud. Kuid ka keerulisemad asjad. Su mootor on nii lihtne, et ma julgen ise sind lahti võtta ja oma käsi mootorisse ajada (kolvivahetust teha).

Ei ole sul miljonit klappi ja hammasrihmu ja spetsiaalseid hambaid, pihusteid ja arvuteid, ei midagi keerulist. Me ei pea iga kord, kui midagi lahti on, sõitma Tallinna teraapiasse/esindusse, vaid saame oma garaažis kõik korda.

Aitäh, et oled minu.

Armastusega, Andrus

***

Ning veel üks äge video 2-takti ja 4-takti eripärast enduuro- ja metsasõidu mõistes.

Kui tervet ei viitsi ära vaadata, siis 1:01 on parim tsitaat: “Kui Jumal tuli taevast alla ja isiklikult andis meile 2-taktise mootori, siis ütles ta ainult ühte asja: “Ärge seda metsa keerake.”

Ja mida me teeme? Me püüame seda edasi arendada läbi asjad olulise komplitseerimise. Lisame kaks korda rohkem kolvilööke, 4-5 korda rohkem liikuvaid osasid, vähendame hobujõude kuubiksentimeetri kohta, samal ajal oluliselt suurendades kaalu. Suurepärane just rikkusime täiuslikkuse.”