Hispaaniast ei tule viimasel ajal just palju häid sõnumeid. Võimalik, et viimane tõeliselt hea uudis Pürenee poolsaarelt kandis nime Penélope Cruz. 

Aga see oli juba ammu. Värsked uudised Hispaaniast räägivad Seat Leonist ja Toledost. Samast perest pärit, aga erinevad justkui õun ja mandariin. Seat Toledo on nagu "Paide taliõun". Või "Suislepp". Toledos kasutatav töökindlaks aretatud tehnoloogia teenib truult ka teisi VW kontserni sorte. Škoda Rapid on põhimõtteliselt seesama õun mis Toledo.

Seat Leon on aga vili hoopis teisest puust. Toledo konservatiivsus on temas asendunud tsitruse mahlasusega. Juba aastaid keerutatud foorumijuttudele, kuidas Seat püüab vastu hakata Alfa Romeole, püüab uus Leon kõigest hingest hoogu juurde anda. Mis siis ikka, proovime järele.

Eks ole me ju kõik kuulnud, et Hispaania kõõlub kuristiku äärel. Seega on loogiline, et Hispaania ainus autofirma jõudis just nüüd oma odavautoni. Toledo välimuses ei hakka midagi otseselt vastu, kujundus on klassikaliselt lihtne ja isegi soliidne. Aga väliskujule vaatamata pole Toledo sedaan, sest hiiglasliku pakiruumi kohalt tõuseb üles suur klaasitud luuk. Mis sest suurest sahvrist ikka autos kasu, kui pole korralikku ligipääsu. Lisaks on see hiigelkirst varustatud vahevõrkudega, et väiksemat pagasit paigal hoida. Luuki üles tõstes hakkab aga silma tagaklaasi plekine ümbrus. Ei mingit katet peale kere värvkatte. Ka keevisliited läigivad värvi alt välja.

Kõige suurem üllatus ootab aga tagaistmel. Toledo puhul rõhutatakse pika teljevahega saavutatud ohtrat jalaruumi tagaistme ees, kuid pea kipub seal lakke puutuma. Võrdluseks: Leoni tagapingil saab lisaks rusikale veel paar sõrme lae ja pealae vahele asetada.

Toledo juhiiste on üks arusaamatumaid. Aluspadi kerkib seljatoe pool kergelt üles ja tunne on selline, nagu oleks kogemata oma mütsi ja kinnaste peale istunud. Padja kaldenurka reguleerida ei saa, kõrguse muutmisest ei tõuse ka mingit kasu. Seljatugi on ilma külgkõrvadeta ja kohati tekib sõidu ajal asendit otsides tunne, et seljatoest võib mööda istuda.

Esialgu näib 1,4-liitrine mootor 122-hobujõulises serveeringus liiga lahja. Ent vaid esialgu. Kui DSG sportrežiimi lülitada, on minek hoopis teine. Tekib lausa huvi, kas 9,5 sekundit sajani on mõõdetud tavarežiimis. Äkki pakub käiguvalitsa S-asend hoopis teisi numbreid?

Tempomaadi nupud asuvad Toledol ebameeldivalt suunatulekangi otsas, mitte mugavalt rooli peal nagu uuel Golfil. Keskkonsooli all on ridamisi lüliteid ja kui asetada kohvitops nende alla hoidjasse, käib sõrmenukk vastu lüliteid ja juba klõpsabki tagaklaasi soojendus tööle. Ka roolil asuv raadio volüümilüliti on ebamugavalt veidi kõrgema telefonilüliti taga-all. Pöidlal peaks veel üks kõverduv lüli otsas olema.

Lihtne auto see Toledo. Pakub abivalmilt kõike, mida igapäevaseks liikumiseks vaja, kuigi liiga palju pisiasju ajab nina kirtsutama. Heasse peresse sattunult aga võib Toledo pikalt vurada ilma lastehaigusi kartmata. Kõik on emapuul ehk Volkswageni mudelite peal järele proovitud, katsetatud ja täiuslikuks aretatud. Ilmselt saad selle hinna eest tõesti kõik, mida vajad. Kuid kui vaadata samas kõrval seisvat punast Leoni, pole raske kiusatusse sattuda: äkki on kõik, mida mina vajan, pigem Leon?

Leonis on Hispaania uljus kenasti mahutatud saksa Ordnung’isse. Salvador Dalí on seekord oma vuntsid Wolfsburgi murdesse keeranud. Nagu oleks loomemeeskond endalt küsinud, kas nii saab. Ega me liiga kaugele ei lähe? Ei, emoción on täpsetes raamides: juhitavus, minek, armatuurlaua kujundus, multimeedia asetus ja läbimõeldud funktsionaalsus, välisdisaini täpse nurga all lõikumata jäävad jooned. Kõik on viimistletud, loominguline, aga ei mingeid vallatusi või ülearust ülemeelikust. Kui on lõbus, siis olgu kõigil võrdselt. Piisavalt, aga mitte pisarateni.

Samas näitab Golfi Hispaania kloon enneolematut taset. Esimest korda on kompaktautol kogu välisvalgustus LED-idega. Isegi kaugtuled. See on asi, mida saab Leonile – loomulikult lisana ja eritasu eest, aga ei saa ei Golfile ega Audi A3-le. Isegi ühel promovideol uhkeldab Leon registrimärgiga, mis lõpeb tähekombinatsiooniga „LED“.

Valgusmängud sellega ei lõpe. Meie proovisõiduauto, Leoni tipptase FR on varustatud võimalusega sõidurežiimi valida. Hämaruses võib märgata, kuidas sportrežiimi sisselülitamise peale valgustriip ukse siseküljel valgest punaseks värvub. Nagu oleks looduslaps saanud konkistadoorilt lonksu vägijooki, mille peale silmavalged hetkega punaseks lähevad ja silmis metsikud hobused kappama hakkavad. Sportrežiimis saab praegu külavaheteedel põldude vahel hullu panna, joosta kui sõge metslane. Ja tänada õnne, et oled metsast väljas, lageda peal. Igaks juhuks. Kuid siiski ei vii veojõukontrolli mahavõtmine autot kurvidest otse põllule. Gaasi andes on tunda vaid esirataste vihisevat kiirkaapimist pärast käiguvahetusi. Tänu turbole on 250 Nm kogu aeg olemas. Kõik muugi on lustimiseks loodud: juhiiste pakub sportlikku külgtuge, nähtavus on ideaalne, sest esiukse klaasil pole ees mingit kolmnurka. Kui aga üle õla vaadata näiteks väravast välja tagurdamisel, piirab C-piilar küll tugevalt nähtavust.

Leon on täis lahedaid lisasid-vidinaid. Kogu näidikupaneeli ja keskekraani moto on „nuti“. Infomenüüd saab seal edasi-tagasi rullida nagu nutitelefonis. Nutikas juht saab nüüd ise reguleerida selliseid seadeid, mille jaoks varem tuli teenindusse meistri juurde aeg kinni panna. Kui sõit läbi, ilmub ekraanile kiri, et ära oma nutitelefoni autosse unusta. Koduukseni teed valgustavad autotuled süttivad alles autoukse avamise, mitte mootori väljalülitamise peale.

Ühesõnaga mõtleb Leon su peale nagu päris sõber.

TÄPSEMALT:

  • Seat Toledo 1.4 TSI Style DSG
  • NUMBRID: 1390 cm3, R4, esivedu, 122 hj, 200 Nm, 5,8 l / 100 km, 134 g CO2 / km, 0–100 km/h 9,5 s, 206 km/h, 1236 kg
  • HIND: 17 590 eurot
  • HINNANG: Täpselt nii, nagu loosung ütleb – kõik, mida vajad. Aga mitte enamat kui korralik Saksa töö.
  • 6

TÄPSEMALT:

  • Seat Leon 1.4 TSI FR
  • NUMBRID: 1395 cm3, R4, esivedu, 140 hj, 250 Nm, 5,2 l / 100 km, 119 g CO2 / km, 0–100 km/h 8,2 s, 211 km/h, 1231 kg
  • HIND: 19 990 eurot
  • HINNANG: Annab taas hoogu Seati Alfa-kukutamise ambitsioonidele. Jääme ootama Cuprat.
  • 8