See pole mingi saladus, et konsolideerimine toob suurt kokkuhoidu ning mastaabitootjate puhul on see eriti selge – miks disainida iga väike jubin ise, kui miljonitesse ulatuv kokkuhoid on saavutatav juba olemasolevaid pudinaid kasutades? Nupud, lülitid, lingid, pooljuhid, väiksed elektriajamid – siin pole mingit üllatust.

Kuid ka eksklusiivsemate autode tootjad saavutavad arvestatava kokkuhoiu, kui terve suurema „ehitusploki“ mõnelt teiselt tootjalt litsentseerivad. Siin on mõned laenamised, mis eriti hästi silma paistavad – jättes välja kontsernisisesed ning mootorite jagamised.

McLaren F1 ja Volkswagen Corrado – küljepeeglid

On üpris imelik, et niivõrd kompromissitult loodud auto nagu McLaren F1 midagi üldse laenata võis. Iga viimane kui detail sai optimeeritud – kuulus näide on kasvõi pedaalide disain, millega Gordon Murray eriti rahule jäi. Toona julges ta väita, et enam paremat kerguse ja tugevuse kombinatsiooni pole võimalik saavutada. Nüüdseks on materjalide areng loomulikult võimaldanud veelgi paremat disaini, mis läks kasutusse Murray uuel superautol T.50, kuid ma kaldun teemast kõrvale.

McLaren F1 ja Volkswagen Corrado

Ning auto, mille looja rakendas igal pool disainipõhimõtet – kui mõni insener tahaks kusagil kasutada suuremat kui M6 polti, siis arvutagu läbi ja tõestagu, et seda on vaja – laenas ometi Volkswagen Corrado küljepeegleid. Mis järeldusi siit teha? Variante on kaks – kas arenduseelarve siiski pitsitas, või tuleb uskuda kuulujutte, et Corrado küljepeeglid olid omal ajal aerodünaamiliselt efektiivsemate seas?

McLaren F1 teemal tasub mainida ka kuulsaid ümmargusi tagatulesid, mis hangiti tootjalt, kes varustas paljusid teisigi. Seega võid andeks saada, kui satud pimedas segadusse – kas Sinust möödus just McLaren F1, või oli see Bova Futura liinibuss?

McLaren F1 ja Bova Futura

… veel väike valik küljepeegleid

Küljepeeglite osas võib välja tuua ka paarid Aston Martin DB7 ja Citroën CX, Mitsubishi GTO ja Dodge Viperi ning veidi vähem üllatavalt ka Lotus Elise ning Tesla Roadsteri. Viimaste puhul on loomulikult omavahel jagatud palju rohkem kui vaid küljepeeglid…

Lamborghini Diablo ja Nissan 300ZX

See on vast kuulsaim ja ilmselgeim näide jagatud osadest. 1999. aastal soovis Lamborghini värskendada oma juba 1990. aastal debüteerinud Diablo välimust. Klapptuled pidid paraku kaduma ning otsustati, et parimad esituled, millega Diablo tänapäeva tuua, pärinevad… 1989. aasta Nissanilt. Iroonilisel kombel uuendati 300ZX-i tulesid samal aastal, mil saabus Diablo näovärskendus. Äkki oligi see osa põhjusest, miks jagamine juhtuda sai?

Veel väike triviateadmine – Diablo esituled ongi konkreetselt Nissani poolt toodetud, logodega ja puha. See kaeti lihtsalt väikse süsinikkiust plaadiga, mis tule ülaosale peale liimiti… Huvitav, mis on hinnavahe esindustest varuosi küsides?

Kuid see pole kõik! Kiirelt ka Diablo tagatuledest – sarnaselt McLaren F1-le on need samuti ümmargused ja üksinda suhteliselt mittemidagiütlevad. Siinkohal on tegu Hella 4169-tega, mida leiab näiteks Saleen S7, Pagani Zonda… ja Claasi traktorite tagaotsast. Lamborghini ja traktor – tagasi juurte juurde?

Pagani Zonda, Saleen S7, Lamborghini Diablo ja Claas

… veelgi tagatulesid

Veel mõned kuulsad jagatud tagatuled on Lotus Esprit ja (näovärskenduse-eelne) Toyota Corolla AE86 Levin, Jaguar XJ220 ja Rover 200/400 ning Aston Martin DB7 ja Mazda 323F, rääkimata pea kõikidest TVR-idest. Nagu näha, siis Britid on väga agarad laenajad – impeeriumi pärand?

Aga jätame korra need tuled ja peeglid ja vaatame sõitjateruumi. Nagu ennegi öeldud, lülitite ja nupukeste jagamine pole midagi märkimisväärset, aga kuidas on lugu tervete paneelidega? Näiteks Pagani Zonda kliimapaneel pärineb Rover 45-st, Maserati Granturismo raadio leiab aga väga paljudest Peugeot’dest.

Jagamine on niivõrd tavapärane, et kindlasti on mõne lugeja arvates paar X ja Y välja jättes tehtud karjuvat ülekohut. Aga palun – materjali teiseks looks võib alati pakkuda!

Kõik pildid on nähtaval tasuta portaalis Accelerista.com, kui klikid nendel sõnadel.