Kuigi Toyotal on tulevikutehnoloogiate osas mitu rauda tules, sealhulgas vesinik, ei saa turbulentses autotööstuses vesinikule ja hübriididele lootma jääda ning alles hiljuti esitleti oma koostöös Subaruga sündinud esimest päris algusest peale elektriautoks loodud mudelit bZ4X. Uus kava keerab veelgi pinget peale.

Algatuseks ehitatakse ümber Toyota peakorteri lähedal asuvad Shimoyama mootoritehas ja Myochi jõuülekandekomponentide tehas, et seal hoopis akusid tootma asuda. Tootmise eest vastutab Panasonicu ja Toyota koostöös loodud firma Prime Planet Energy & Solutions.

Toyota on seni elektrifitseerumise osas pigem vastuvoolu ujunud ning kui VW kontserni on kiidetud kui kõige edukamalt ja jõulisemalt elektrile üle minevat „vanakooli“ autotootjat, siis Toyota on saanud (kohati teenimatu) kriitika osaliseks. Toyota presidendi Akio Toyoda lähenemine on seni olnud väga selge – heitmed on keskkonna vaenlane, mitte sisepõlemismootor.

Toyota on üks väheseid tootjaid, kes vesinikpõlemismootoreid arendab

Uus plaan näitab selgelt Toyota lähenemist tulevikule – olemasolevaid töötajaid rakendades ja tehaseid moderniseerides võetakse üleminekule progressiivne lähenemine. Niiviisi maandatakse ka töötajatega seonduvaid riske – mitmed autotööstuse juhtfiguurid hoiatavad, et elektrifitseerumine vähendab tööjõuvajadust, kuna elektriautodel on vähem komponente ja nende koost võtab vähem aega.

Suurte muutuste tuules on Akio Toyoda rõhutanud töökohtade kaitsmise olulisust. Jaapani Autotootjate Liidu esimehena toob ta tihti välja, et 5,5 miljonit töötajat moodustavadki Jaapani autotööstuse selgroo. Ta sõnas: „Meil on tööjõuturul vaja stabiilsust kesk- ja pikas plaanis, et meil kõigil oleks usku ja enesekindlust tulevikku.“ Shimoyama ja Myochi tehastes töötab kokku umbes 3200 inimest.

Plaanitud uuendustega tõstab Toyota oma akude tootmise võimekust hüppeliselt 6 GWh pealt aastas 46 GWh-ni, 2030nda aasta eesmärk on aga lausa 280 GWh aastas. Osana investeerimisplaanist kavatsetakse tõsta USA-s Põhja-Carolinas ning veel kahe Jaapanis asuva tehase tootmisvõimekust.

Toyota arengukava kohaselt plaanitakse 2030. aastal müüa 3,5 miljonit täiselektrilist Toyotat ja Lexust, kusjuures Lexusest saab selleks ajaks Euroopas, USA-s ja Hiinas ainult elektriautosid müüv bränd, mille siht on miljon autot aastas. 2035. aastaks on Lexus täiselektriline terves maailmas.