Nagu Popular Mechanics kirjutab, tassivad smugeldajad ehitusplatsidele tonnide viisi materjale, kohale tuuakse ka tööjõud ja mõnikord ka Vene päritolu allveelaevadisainerid. Ehitatakse laevu, mis on kuni 30 meetri pikkused, tüüpiliselt valmistatud puidust, fiiberklaasist ja kevlarist (tehiskiudmaterjal). Need on võimelised pardale võtma kuni kaheksa tonni "kaupa". Sellise kokaiinikoguse tänavahind on peaaegu 200 miljonit dollarit.

Alus ise ehitatakse umbes 2 miljoni dollari eest ning sellised allveelaevad on sageli varustatud radarite, snorkelite ja konditsioneerisüsteemidega kajutite vähemalt kapteni, tüürimehe ja valvuri jaoks. Mõned allveelaevad on suutelised sukelduma kümnete meetrite sügavusele, ent suurem osa neist liigub üsna ookeani pinna lähedal vee all. Laevad on värvitud maskeeringu eesmärgil sinakashalliks.

DEA (USA narkootikumide valveorganisatsioon) teatel toodeti Colombias aastal 2016 910 tonni kokaiini, mis on 32 protsenti rohkem kui aasta varem. Hinnanguliselt veetakse kuni kolmandik sellest välismaale just selliste allveelaevadega. Tänavu veebruaris ütles USA admiral Kurt Tidd, et hinnanguliselt tabatakse neist allveelaevadest umbes 25% ja see suhe pole aastatega tõusmise märke näidanud.

Erik Soykan USA sisejulgeolekuministeeriumist ütles Popular Mechanicsile, et robleem on sageli selles, et ehkki laevu on radariga võimalik õhust märgata, pole tihti kedagi lähikonnas merel, kes võiks kohale sõita ja narkokurjategijad kinni võtta. Ala, mida on vaja jälgida, on pindalalt suurem tervest USA-st.

Ja kui mõnikord ka piirivalve allveelaeva tabab, ei tähenda see, et narkootikumid kätte saadakse. Smugeldajad veavad teinekord allveelaeva järel mehitamata alust, mis pärast avastamist kiiresti põhja lastakse. Selline alus on aga varustatud krüpteeritud saatjaga, mis tähendab, et mingi järgmine grupp võib selle üles otsida ja narkootikumid ikkagi randa tuua.

Kokkuvõttes ütleb Popular Mechanics siiski, et nii nagu arenevad narkosmugeldajate tehnilised lahendused, arenevad ka nende omad, kes neid tabada üritavad. Tegi on paraja tehnoloogilise köieveoga, mil lõppu ei paista.