Hiinas Guiyangis tegutseva söögikoha omanikud arvasid, et inimeste loomuomasele lahkusele apelleerimine võiks olla hea viis klientide meelitamiseks nende karstikoopa-teemalisse restorani.

Too otsus läks neile nädala jooksul maksma 100 000 jüaani (umbes 13 500 eurot).

Liu Xiaojun ja tema kaks äripartnerit eeldasid, et valdav osa klientidest mõtleb ratsionaalselt ja tasub toidu eest õiglast hinda. Nad eksisid. Paljud tasusid roa tegelikust maksumusest vaid kümme protsenti; mõned julgesid lauale jätta üheainsa jüaani (14 eurosenti).

Seitsme päeva jooksul kaotas ettevõte koguni rohkem kui 100 000 jüaani ja tavatu kampaania jooksis liiva. Omanikud läksid omavahel tülli ja üks neist lahkus linnast, lubades enam mitte kunagi naasta.

„Ma saaksin aru, kui meie toit või teenindus oleksid kehvad olnud,“ kommenteeris Liu Xiaojun ajakirjanduses. „Kuid klientide tagasiside põhjal otsustades olid meie road nii toitvad kui ka maitsvad. Lihtsalt tasutud summad ei klappinud klientide antud hinnangutega.“

Paistab, et siiski mitte kõik kliendid polnud toidu kvaliteediga rahul. Ehkki nädala väldanud „maksa, palju tahad“ -kampaania vältel oli restoranis külastajaid ohtralt, hajusid massid kohe pärast pakkumise lõppu.

Kampaaniajärgsel päeval polnud kella neljaks pärast lõunat restorani tulnud veel ühtegi maksujõulist klienti.

Kolm aastat tagasi levis uudis ühest teisest Hiina restoranist, mis samasuguse poliitika omaks võttis. Fujiani provintsis tegutsenud einela „Viis pätsi leiba ja kaks kala“ kaotas 100 000 jüaani kuu ajaga.

Proovijaid ikka jagub, hiljuti alustas "maksa, palju tahad" restoran USA-s Philadelphias.