Paari nädala eest süttis kaherattalise sõiduki plahvatusest tulekahju Louisianas; möödunud nädalal süttis samas osariigis iseeneslikult teinegi roller. Paar päeva tagasi tekitas gürolaud ulatuslikke põlemiskahjustusi ühes New Yorgi kodus. Washingtonis lahvatas rollerlaud põlema kaubanduskeskuses, millest tuli ostjad evakueerida. Riistadest johtuvat ohtu tajutakse koguni nii suurena, et juhtivad lennufirmad enam noid väikesõidukeid oma lennukite pardale ei luba, kirjutab Wired.

Mis kõiki neid tuleõnnetusi siis põhjustab? New Yorgi ja Louisiana juhtumite puhul oli laud õnnetuse hetkel ühendatud aku taaslaadimiseks vooluvõrku. Kaubanduskeskuse-juhtumi puhul polnud laud kuhugi ühendatud. Teatatud on ka rolleritest, mis on põlema läinud nendega sõitmise ajal. Paistab, et tõsiseks probleemiks on riistapuid käitavate liitium-ioonakude kvaliteet, olgu need siis laadimisrežiimis või mitte.

Carnegie Melloni ülikooli materjaliteaduste ja -tehnika professor Jay Whitacre märgib, et pahanduste põhjus ei pruugi olla kuidagi seotud isetasakaalustuvate elektrirollerite endi konstruktsiooniga, vaid võib johtuda neis kasutatavate akude kehvast kvaliteedist. Akud on nimelt odavad, mis on igati loogiline. Tegemist on ju kuuma pühadekaubaga, mainekate tootjate mudelid on päris kallid ja taskukohasemate versioonide valmistamisel kasutatakse odavamaid komponente, et meelitada ostjaid, kes pole valmis ilma juhtrauata Segway eest neljakohalist summat välja käima.

“Hiinas on praegu väga palju tehaseid, mis toodavad liitiumioonakusid ja tegelikkuses pole nende akude kvaliteet ja töökindlus reeglina sama head kui tippklassi tootjatel nagu LG ja Samsung,” selgitas Whitacre. Odavate akude juures on aga mitu asjaolu, mis võivad tulekahju põhjustada. Näiteks suurendab juba ainuüksi see, kuidas rollerit kasutatakse, akude rikkealtidust, kuna akud ei pruugi taluda põrutusi, mida suurel kiirusel vastu takistusi sõitmine tekitab.

Whitacre’i osutusel võib eralduspiir odavama aku anoodi ja katoodi — ehk elektroodide, millest pinge läbi voolab — vahel vääralt joondatud olla. Kujutlege seda nii: katood on aku ühes otsas, anood teises ja vahesein (üllatus-üllatus!) nende vahel; viimase ülesandeks on elektroode teineteisest lahus hoida, nii et miski lühisesse ei läheks. Odavamate akude puhul võib probleem ilmneda, kui vaheseina on koostismaterjalide ebapuhtuse tõttu tekkinud augukesed. Mõlemal juhul võib aga isegi kerge kahjustus kaasa tuua lühise.