Digiseadmete kasutamine – alates tarkadest kelladest ja nutitelefonidest, lõpetades suurte interaktiivsete ekraanideni – on muutunud tavapäraseks. Samamoodi on üha rohkem saadaval rakendusi, mis on mõeldud samal ajal mitmetel seadmetel töötamiseks.

Tulemusena saab infot erinevate ekraanide vahel jagada või üht seadet teise abil juhtida. "Kujuta ette, et juhid projektorist näidatud esitlust oma telefonist, kus näed lisaks käesolevale ja järgmisele slaidile ka oma märkmeid ja ettekande kestust," kõneleb Tallinna ülikooli digitehnoloogiate instituudi interaktsioonidisaini lektor Ilja Šmorgun. "Või võtad vastu nutikella abil kõne, mis tegelikult tuleb läbi su nutitelefoni. Telefon võib aga asuda hoopis teises toas ja seda ei pea kätte võtma, et kõnet alustada."

Paneme nad koos tööle!

Disainerite ees seisab väljakutse luua rakendusi, mis võimaldaksid erinevaid seadmeid omavahel mugavalt kombineerida. Ja kuigi selleks on mitmeid lähenemisi, valmivad enamasti eraldiseisvad rakendused, mis ei ole teineteisest teadlikud. Samas on tänapäeval üha rohkem vaja luua just selliseid rakendusi, mis suudavad erinevad seadmed omavahel ühendada.

Põhiprobleem erinevatel seadmetel samaaegselt töötavate rakenduste disainimisel seisneb selles, et suhteliselt keeruline on aru saada, millised on erinevad võimalused selliste rakenduste kavandamiseks. See vajab põhjalikku eeltööd ja suure hulga kirjanduse läbitöötamist.

"Võiks ju õppida teiste disainerite kogemusest, kuid see on harva põhjalikult dokumenteeritud," selgitab Šmorgun ja toob välja ka lahenduse: "Oleme välja töötanud disainimustrite kogumiku, mille hulka kuuluvaid mustreid on võimalik kasutada ehitusplokkidena seadmeüleste rakenduste kavandamisel. Disainimuster kirjeldab töötava lahenduse kindlale disainiprobleemile."

Millest koosneb disainimuster?

Disainimuster koosneb probleemi sõnastusest ja lahenduse lühikirjeldusest, loetleb seadmete tüüpe, millel disainimuster töötama peaks ja illustreerib lahendust jooniste või lühikeste videote abil. Rakenduse disainer peab vaid mustritega tutvuma ja leidma kogumikust sobiva lahenduse oma disainiprobleemile.

Kõige keerulisem on hakata disainiprobleemi lahendama tühjalt lehelt. Parem on uurida, kuidas teised on sarnaseid probleeme lahendanud ja õppida nende kogemuse pealt. Siin tulevadki disainimustrid abiks!

Jaga
Kommentaarid