Kia kuulub Hyundaiga samasse kontserni ning ühiselt moodustavad nad maailma suuruselt viienda autotootja. Kia cee'd on olnud üks edukamaid Kiasid ja seda eriti Euroopas. Mis aga nüüd veel saama hakkab, on midagi täiesti uut ja uskumatut, sest uus cee'd teeb ära kõigile konkurentidele (keda selles nn C-segmendis on kokku, muide, peaaegu 40!). Kui vaid Golf välja arvata, sest Golfil on valikus palju rohkem mootoreid ja juhitavus ikka parem ning ka Ford Focus on selgelt eristuv ja selle soetamine cee'di asemel arusaadav. Miks aga peaks keegi cee'di asemel Hyundai i30 valima, vaat seda küll ei oska ütelda. Üleüldse on keeruline tabada, kuhu üritab suunduda Hyundai, mil kahtlemata väga edukalt läheb, kui samasse perekonda kuuluv Kia viimastel aastatel nii tugevaks on muutunud ja niivõrd palju tugevama identiteedi omandanud ...

Aga see selleks. Käes on cee'di aeg! See nimi on ainus asi, mis tolle uue Kia juures veel kummaline näib. Kõik muu on hämmastava pühendumusega viimse detailini paika timmitud. Midagi juhuslikku või mingile kokkuhoiule viitavat siin pole. Väline disain on selge ja jooned elegantsed, kuigi mingi nii radikaalse objektiga kui Focus siin samas tegemist pole –, mistõttu läheb cee'd tegelikult hoopis laiemale publikule peale. Ja salong – no see on üldse nagu mingi paradiis. Võrreldes eelkäijaga, ma mõtlen. Materjalid pole küll luksuslikud, ent mitte miski pole kõva ega klobise ja odavat ilmet ei paista kusagilt. Viimistlus on siidine ja pehme ning nupud on lisaks sellele, et loogiliselt asetatud, ka äärmiselt kenalt kogu sisekujundusega kokku kõlama kujundatud. Audist tulnud peadisainer on tõeline äss ja kindlasti meeldib see auto mulle ka seetõttu esteetiliselt nii väga, et uus cee'd ongi disainitud selle põhiturule mõeldes otse Frankfurdis. Ehk siis on see Euroopa auto. Toodetaksegi seda ju Euroopas – sõbralikus Slovakkias. Uusi cee'de pritsitakse välja nüüd juba 24 tundi ööpäevas tervelt kolmes vahetuses. Kes uue cee'di edust võidab, on kahtlemata Kia. Aga kes kaotab? Vist prantslased: Renault, Peugeot, Citroën. Golfile ollakse truu ja Focus on fokusseeritum sõiduriist.

Väljanägemine nii väljast kui ka seest on tasemel, materjalid ja vormistus ka, ruumi on kenasti ning ergonoomika on paigas. Mis siis veel tahta? Ah jaa, sõiduomadused. Mootoreid pakutakse cee'dile nelja põhilist ja käigukaste koguni kolme. Kui seni oli Kia automaatkastis vaid neli käiku (milline ürgne lahendus!), siis nüüd on seal neid kokku kuus ja see kast töötab koos võimsaima 128 hj 1.6 diisliga väga kenasti, lubades käike ka rooli taga asuvate lapatsitega lülitada. 1,6-liitrise bensiinimootori 135 hobust jõuavad teele aga kas kuuekäigulise manuaali või Kiale täiesti uue kahe siduriga automaadi vahendusel. Kahjuks ei õnnestunud just seda uudist katsetada, kuid kõik teised modifikatsioonid ehk siis nii diislit kui ka bensiini tarbivad 1,4-liitrised koos manuaalkastiga sai küll ära proovitud.

Hispaania mägistel teedel nendega rahule jääda ei saa, kuna kallakutest üles pääsemiseks tuleb kõvasti gaasi anda, olgu sul aiste vahel siis 100 hj 1.4 bensiinikas või 90 hj 1.4 diisel. Ehk oleks pidanud proovima ka 1.6 diisli 110 hj versiooni, ent aega jäi napiks. Eestimaal, kus pinnamood sile ning mäed ja tugevad tõusud pigem eksootika, töötavad need 1,4-liitrised kindlasti suurepäraselt. Sõidumõnu saab aga 1,6-liitristest. Ja kui veel see võimsaim diisel ning tippvarustus kah veel võtta, mida enamik meist kahjuks tegema ei paindu, on sul vaat' et luksusauto valmis. Sest kui väärispuit ja käsitsi õmmeldud istmenahk välja jätta, siis polegi nagu midagi muud enam lisada. Klaasist katus on. Vaikne salong kah on. Suure 7-tollise ekraaniga värviline ekraan koos navi jm kellade & viledega on ka. Värviline ekraan on isegi spidomeetri asemel nagu päris luksusautodel tavaks, kui lähed kõrgema varustusega cee'di peale välja. Tõsi, luksusautole omast minekut cee'd siiski veel ei paku. Selleks tuleb oodata kupeekerega Pro'ceed’i, mida ajakirjanikele esitlusel vaid tekiga kaetult näitama soostuti.

Olgu kui tahes kurviline tee – cee'd tunneb end sellel suurepäraselt. Kui rool näib vedelavõitu, saab selle otse rooli peal asuvast nupust (nagu Ferraril!) sportlikumaks sättida. Parkides aga päris kergeks vajutada. Kuigi cee'd oskab ka ise parkida, nii et sul siis sanga asja polegi. Samas on see rool ikkagi elektrilise võimendusega ja seetõttu üldiselt ka üsna tundetu. Kuid see on paratamatus, millega peame, näib, harjuma. Ainult Focuse ja Golfi roolid on sellises olukorras õnnestunud korralikku tagasisidet pakkuvana projekteerida.

HINNE - 9
Väga hea auto, näeb ilus välja, on seest detailideni kena, headest materjalidest, säästlik, ruumikas, 7-aastase garantiiga ja suurepärase juhitavusega. Mis sa hing veel tahad?

Siinkohal oleks peaaegu kogemata ütelnud: „Mis siis veel Kiast loota.“ Aga sain sõnasabast kinni. Sest Kiast tuleb loota ja karta kõike. Selle vastupidavad ja tehniliselt korralikud autod on asunud pakkuma aina enam sõidumõnu ja tipptasemel varustust ning näevad nüüd ka väga edevad välja. 18-tollistel velgedel cee'd on suisa seksikas. Ja cee'di saab ka universaalkerega, mitte nagu Optimat, mis ses osas kindlasti Hyundaile nii palju tüli ei tee. Mida tõesti tahaks, on võimsa mootoriga cee'd ... Ehk tuleb selline Pro'ceed? Kõik autoajakirjanikud seda loodavad küll. Hoiavad pöialt. seitsmeaastane garantii kõigele eelnenule lisaks hoiab aga Kia kahtlemata endiselt Euroopas kõige kiiremini kasvava automargi kohal ning kuna nn Vana Maailma turg erinevalt ülejäänud maailma omadest ei kasva, vaid püsib suhteliselt stabiilne, siis saab Kia edu tulla vaid teiste tegijate arvelt. On kummaline, kui see Hyundai arvelt tuleb, ent pole midagi imekspandavat, kui see tuleb prantslaste ja sakslaste arvelt. Ja tuleb suurelt. Peaks kuidagi kahjugi olema, ise ka ju eurooplane ja nii. Aga ei ole. Ausalt. Võidavad need, kes teevad häid tooteid ja oskavad neid hästi planeerida ning neid väärtuslikena välja mängida. Nüüd ei teagi enam, mida Kiale veel soovida. Võib-olla on aeg uueks Carensiks ja Carnivaliks küps? Kastiga Kia? Lendav ja sukelduv Kia? Ootame põnevusega.

Liitu TopGear Eestiga ka Facebookis, kus näed, kuidas ajakirja tehakse ja pääsed ligi materjalidele, mis ajakirja ei jõuagi!

Telli TopGear Eesti SIIT otsekorraldusega vaid 2,9 eurot number - aastaga saad koju 1600+ lehekülge eestikeelset Top Geari sisu!