Ja ütleb: „Kurat!“ Saan aru, et see oli mulle nagu pastori õnnistus uue naisega. Ja see naine on Usain Bolti ja Clint Eastwoodi sohilaps automaailmas. 22B. Niisuguse alguse pakkus jutule selle auto omanik.

Ma ei sõida enamasti autodega, millest juttu teen. Ainult vaatan neid. Sest tihti on need kümneid aastaid vanad klassikud ja tänapäevastest autodest eristab neid paar väga olulist tõika: praegusaja autodest on need palju-palju kaunimad, sõita on nendega aga samas viletsam.

Ühel päeval jõudsid meieni garaažide kõige tagumistest nurkadest kuuldused, et Maarjamaale on soetatud tõeline rariteet, Subaru Impreza STi 22B. Muidugi sigines hinge kiusatus haarata, sõrmenukid valged, selle peaaegu ralliauto roolist, suruda teise kätte käigukanginupp ja anda gaasi, gaasi.

Ühel õhtul pärast umbes nädalasi läbirääkimisi omanikuga olimegi Tallinna taga Jõelähtme kandis laheda s-kurviga teel. Omanik nõustus auto lugejaile näitamisega, sest soovis veidikenegi jagada kogemust Subaru fännidega.

Lühikesed käigud ja järsk, justkui klõpsuga vabanev sidur, väga täpne ja tavalisest palju kiirem rool, juhi väga konkreetne asend kokpitis – sellised olid kõige esimesed muljed. Siis aga läks lahti tõeline sõidumõnu, eriti erk auto lubas käike vahetades seniste kogemustega võrreldes ülikiiresti sajani jõuda, vast läks aega kriipsuke rohkem kui tehnilistes andmetes toodud 4–5 sekundit. Ning viies käik tundus terav nagu mõne auto kolmas ... ja seda kõike saatis erisummuti võimendatav kord valjenev, kord vaiksem metalne põrin.

See auto on pärit Inglismaalt, kuhu ta toodi Jaapanist. Vaid 75 000 kilomeetrit läbi sõitnud masin näeb tõstukil alt vaadates välja sedavõrd hea, justkui oleks temaga sõidetud vaid pühapäeviti ja väga ettevaatlikult. Et omanik ise ei käinud Inglismaal autol järel, oli tema esimene mure koputada Paldiski sadamas tiivalaiendustele, õnneks olid need metallist ja auto 100% originaal. Replikatel on need, nimelt, plastmassist.

Auto oli algselt parempoolse rooliga, mis tõsteti koos armatuurlaua vahetusega vasakule, ja omaniku sõnul oli selline vahetus kavatsetust tüki suurem töö. Näiteks salongi temperatuuri regulaator jäigi valepidi käima.

Subaru Impreza STi 22B on tõeline haruldus: seda lasti 1998. aastal Jaapanis Subaru 40. sünnipäeva ja tootja kolmanda järjestikuse rallivõidu puhul välja vaid 400 tükki. Autod müüdi läbi 48 tunniga! Number 013 ei läinud müüki, vaid pandi tallele tehase muuseumi. Teistel andmetel sai sellest Subaru America pressiauto. Kolm 22B prototüüpi kandsid muide numbrit 000, kaks neist läksid Subaru tolleaegsetele sõitjatele Colin McRaele ja Nicky Gristile ja kolmandat kasutati Jaapanis pressiautona. Kuulujuttude järgi omas seda autot David Lapworth Prodrive’ist, kuid tegelikult oli tal auto number 400.

„Me teeme seda kogu aeg koos,“ kirjeldab ta enda ja Subaru Impreza STi 22B suhet.

Laienditega, tavalisest 80 mm laiem kere võeti üle WRC autolt, mille kujustas Peter Stevens. Tiivad ja tagaspoiler on tehtud, muide, käsitsi ja see asjaolu võib suuremate plekimõlkimiste korral probleeme tekitada. Harjumuspärased ohutusvidinad, nagu ABS ja turvapadjad, on sellel autol puudu ja see teadmine võib muuta kiire sõidu natuke ebamugavaks.

Auto 2212-kuupsentimeetrine mootor toodab 280 hobujõudu ja viib auto nullist sajani umbes 5 sekundiga. Neljandikmiili läbib 22B 12,5 sekundiga. Topeltsidur on keraamilise kettaga ja on ka aktiivdiferentsiaal mõlema silla lukustamiseks. Vedrustus pärineb Bilsteinilt ja punaste sadulatega pidurid Brembolt. Velje-rehvimõõt on 235/40 ZR17.

Kui palju peab välja käima, kui tekib himu omada ka ise just niisugust autot? Aastas müüdavat neid vaid 2–3 tükki. eBays müüs Cambridge Car Company hiljuti autot number 388 hinnaga kriips alla 29 000 naela, sügisel olla Inglise ralliorganisatsioon Prodrive müünud üht tulitera 22B hinnaga 39 000 naela.

Omaniku sõnul on Subaru Impreza STi 22B „ehe, tugeva karakteriga väga eriline asi, mis annab kasutajale särtsu“. Ta on ka seda meelt, et tegu ei ole läikima hõõrutud ja vaid tähesõitudeks garaažist välja aetava hobiautoga. Mees soovib oma autoga kogu aeg sõita, ühest heast korrast, mida ta võrdleb justkui seksiga tuntud filmitähega, ta lugu ei pea. „Me teeme seda kogu aeg koos,“ kirjeldab ta enda ja Subaru Impreza STi 22B suhet.

Liitu TopGear Eestiga ka Facebookis, kus näed, kuidas ajakirja tehakse ja pääsed ligi materjalidele, mis ajakirja ei jõuagi!

Telli TopGear Eesti SIIT otsekorraldusega vaid 2,9 eurot number - aastaga saad koju 1600+ lehekülge eestikeelset Top Geari sisu!