Bagger 288 ja 293 - raskeimad ekskavaatorid maamunal, kui vaja, kaevavad, kui vaja, sõidavad

 (24)

Bagger 288 ja 293 - raskeimad ekskavaatorid maamunal, kui vaja, kaevavad, kui vaja, sõidavad
Bagger 288. http://www.stoplusjednicka.cz

Selliseid hiigelmasinaid tuleks vist nimetada rataskopp-ekskavaatoreiks. Kui Bagger 288 sai 1978. aastal valmis, oli ta raskeim maapealne sõiduk üldse, kaaluga 13 500 tonni. Kuid 1995. aastal valmis veelgi raskem, 14 200 tonnine Bagger 293, mis võttis eelkäijailt küll vaid osa rekordeid käest.

Niisiis, Bagger 288 (ekskavaator 288) valmis Saksamaal Kruppi tööstuses viieaastase töö tulemusel ja saadeti 1978. aastal tööle Rheinbrauni kaevandusse. Bagger 293 on aga 1995. aastal TAKRAF-i käe all valminud samasugune rataskoppekskavaator, mis töötab siiani pruunsöekaevanduses Hambachis Saksamaal.

Bagger 293 on 96 meetrit kõrge, ning jagab kõrgeima maapealse sõiduvahendi tiitlit Bagger 288-ga. Ta on 225 meetrit pikk, millist rekordit jagab ta masinaga Bagger 287 (valminud 1976, paikneb samuti Hambachis). Koppratas on ise läbimõõduga 21,3 meetrit ja sellel on kokku 18 koppa, igaüks mahutavusega 15 kuupmeetrit.

Bagger 293 suudab kaevandada avakaevanduses iga päev 240 000 kuupmeetrit sütt või 23,2 miljonit tonni pinnast (sama palju kui Bagger 288), vajab töötamiseks viieliikmelist meeskonda, kasutades aga välist energiaallikat. Selliste masinate otstarbeks on eemaldada ennekõike pinnast, et maapõues olevatele söevarudele ligi pääseda. Enne Saksa masinaid hoidis selliste rekordit 12 200-tonnine Big Muskie Ohio osariigis (aastail 1969-1991).

Loe veel

Seotud lood:

Suurimad omal jõul liikuvad sõidukid maailmas on NASA kosmoserakettide liigutamiseks tarvitatavad roomiktransportöörid (Crawler-Transporter), esimesed sellised valmisid 1967, kui Apollo kosmoselendude programm hoogu kogus. Tegemist on siiski 40 x 35 meetriste liikuvplatvormidega, ehk ekskavaatoritega neid võrrelda ei anna.

Välistelt mõõtmetelt maailma suurim, 60 meetrit kõrge ja 504 meetrit pikk F60 on aga pinnase eemaldamise masin (nn "lamav Eiffeli torn", kuigi sellest oluliselt suuremgi), kasutusel samuti Saksamaal, Lausitzi kaevandustes. Selliseid on valminud neli, aastail 1972 kuni 1991.

2001. aastal selgus, et Bagger 288 on täielikult tühjendanud Hambachis Tagebau avakaevanduse, seega võeti ette sõit 22 kilomeetrit eemal paiknevasse Garzweileri Tagebau kaevandusse, ületades teekonnal Autobahni nr 61, Erfti jõge, raudteeliini ja mitmeid väiksemaid teid. Liigutamine läks maksma 15 miljonit saksa marka ja vajas 70-liikmelist meeskonda. Aga liigutada seda ühes tükis oli igal juhul otstarbekam kui koost lahti võtta ja uuesti kokku panna.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised