Uus aatomkell suudaks püsida rütmis universumiga

(17)
Uus aatomkell suudaks püsida rütmis universumiga
Foto: newsroom.unsw.edu.au

Teadlased on välja pakkunud uue, aatomi tuumaga seotud neutronite võnkesagedusel rajaneva ajamõõtmissüsteemi, mis võimaldaks enneolematut täpsust.

Kell ei käiks ette ega jääks taha rohkem kui 1/20 sekundit 14 miljardis aastas, s.o universumi senise eluea jooksul, vahendab New South Walesi ülikool.

"See on ligi sada korda täpsem praegu kasutusel olevatest aatomkelladest," rääkis üks uurijaist, New South Walesi ülikooli füüsikateaduskonna teoreetilise füüsika õppetooli juhataja professor Victor Flambaum. "Uus kell oleks rakendusliku füüsika jaoks asendamatu tööriist, mis võimaldaks teadlastel testida fundamentaalseid teooriaid enneolematu täpsusega."

Ajakirjas Physical Review Letters avaldamisele tulevas, USA Georgia tehnoloogiainstituudi ja Nevada ülikooli teadlastega koostöös valminud uurimuses teatavad prof Flambaum ja tema kolleeg dr Vladimir Dzubaga, et nende väljapakutud monoioonkella (ing. k single-ion clock) täpsus küündiks 19. komakohani.

Aatomkellade laitmatu täpsus leiab laialdast kasutust rakendustes GPS-navigatsioonisüsteemidest ja lairiba-andmeühendustest elementaarosakeste füüsika alaste eksperimentide ja osakestekiirendite sünkroniseerimise süsteemideni.

"Praegu, mil need kellad on hakanud jõudma märkimisväärsete täpsuspiiranguteni, on äärmuslikku mõõtmistäpsust nõudvate valdkondade ja aatomkelladele seni kättesaamatute, täiendavalt mitmekesistatud rakenduste uurimiseks tarvis järgmise põlvkonna süsteemi," rõhutas prof Flambaum.

"Aatomkellad rakendavad "pendlina" aatomituuma ümber tiirlevaid elektrone. Meie oleme aga näidanud, et elektrone laserite abil väga spetsiifiliselt joondades on võimalik kella pendlina rakendada aatomituumaga seotud neutronit, mis teeks niinimetatud aatomkella enneolematult täpseks."

Kuna neutron tõmbub tuumaga äärmiselt tugevalt, ei mõjuta välised tegurid selle võnkesagedust peaaegu üldse — erinevalt tavaliste aatomkellade elektronidest, mis on tuumaga palju lõdvemalt seotud.

Enim loetud
Teised Maad asuvad nii kaugel, et kolimisrakette valmis panna pole mõtet (58) Teised Maad asuvad nii kaugel, et kolimisrakette valmis panna pole mõtet
Leitud on "teine Maa." Tundub, et see on üks sagedasemaid hüüatusi, mida eksoplaneete uurivad astronoomid meediale serveerivad. Ikka leitakse mõni järgmine planeet, mis varasest enam meenutab meie maakera, olles oma päikesest sobival kaugusel, et seal poleks liiga külm ega liiga palav, et seal võiks leiduda kuiva pinda ja märga vett ja, et kohalik atmosfäär võimaldaks siiski elul tekkida ja areneda.
Ütle uuele maakerale tere! NASA leidis seniavastatutest Maale kõige sarnasema planeedi (121) SPACE-NASA/PLANET
NASA avastatud Kepler 452b tiirleb ümber Päikesele väga sarnase tähe umbes sama kaugel kui Maa ümber Päikese.

Kui teadlased on ennegi leidnud planeete, millel võiks elu olla teoreetiliselt võimalik, siis Kepler 452b on eelmistest kõva samm edasi.
NASA järgmine kosmoseaparaat jõuab vähem kui aasta pärast Jupiterini NASA järgmine kosmoseaparaat jõuab vähem kui aasta pärast Jupiterini
Samal ajal kui vaatlussond New Horizons jätab planeetidega võrreldes tillukese Pluuto oma tahavaatepeeglisse, hakkab teine NASA kosmoseaparaat jõudma üha lähemale Päikesesüsteemi suurimale planeedile.
NASA teatab planeete otsiva Kepleri teleskoobi uutest leidudest: oleme uue Maa leidmise lävel (58) NASA teatab planeete otsiva Kepleri teleskoobi uutest leidudest: oleme uue Maa leidmise lävel
USA kosmoseagentuur NASA korraldab neljapäeva õhtul telekonverentsi, et teha teatavaks uusi planeete otsiva Kepleri teleskoobi värsked avastused.
OTSEPILT: Ameeriklane, venelane ja jaapanlane startisid rahvusvahelise kosmosejaama poole!Fotod ja video stardist! Täiendatud!  (79) OTSEPILT: Ameeriklane, venelane ja jaapanlane startisid rahvusvahelise kosmosejaama poole!
Eesti aja järgi kolmapäeva hilisõhtul startisid järjekordsed kolm kosmonauti Rahvusvahelisse Kosmosejaama ekspeditsioonile. NASA tegi sündmusest otseülekande. Samuti kannab NASA üle ka varahommikul süstiku jõudmise jaama juurde ja selle dokkimise.
Läbimurre: jõupingutus maavälise elu otsimiseks, mis läheb maksma 92 miljonit eurot (74) Läbimurre: jõupingutus maavälise elu otsimiseks, mis läheb maksma 92 miljonit eurot
Kas me oleme Universumis tõepoolest üksi või leidub ka kusagil mujal intelligentseid eluvorme?
Päikese aktiivsus väheneb, kuid kas see toob aastaks 2030 väikese jääaja? (28) Päikese aktiivsus väheneb, kuid kas see toob aastaks 2030 väikese jääaja?
Päikese aktiivsuse tsüklilist muutumist on seostatud kliima jahenemisega Maal. Hiljuti avaldatud uuringu tulemused viitavad päikese aktiivsuse vähenemisele järgmise 15 aasta jooksul ning seoses sellega on hakatud ennustama väikese jääaja teket. Kuid kas ühe nähtuse esinemine toob kindlasti kaasa ka teise?
Veneetsia veelohkude mõistatus - võimatu asi vajas Eesti teadlaste tähelepanu (6) Veneetsia veelohkude mõistatus - võimatu asi vajas Eesti teadlaste tähelepanu
Itaalia teadlased mõõtsid Veneetsia laguunis ehk säärlõukas laineid, kuid nn veemägede nägemise asemel nägid nad veepinnal hoopis midagi, mis seal üldse eksisteerida ei tohiks – lohke veepinnas. Selle mõistatuse lahendamiseks paluti appi Tallinna tehnikaülikooli teadlased.
Rauaaegsetest aukudest leiti pentsikud hobulehmad, inimohver ja kuuejalgne lammas (2) Rauaaegsetest aukudest leiti pentsikud hobulehmad, inimohver ja kuuejalgne lammas
Arheoloogid on avastanud Inglismaal välja kaevatud rauaaegsete säilitusaukude põhjast kummaliste “hübriidloomade” luustikke, nende hulgas hobuse ja lehma “ristandeid” ning kuuejalgse lamba. Ühe augu põhjast leiti kondikuhjalt koguni lõhkilõigatud kõriga naisterahva maised jäänused.
Lumesadu ookeanipõhjas: hädavajalik nähtus, aga lähemalt uurides vaatepildi ilu kaob (1) Lumesadu ookeanipõhjas: hädavajalik nähtus, aga lähemalt uurides vaatepildi ilu kaob
Ookeani põhjas sajab lund! Allveekaameratega on tabatud talveöiseid maastikke meenutavaid kaadreid, millel lõputust pimedusest tungivad esile vaid tantsivate valgete helveste maalilised sambad.
Kasahstani unehaiguse mõistatus: kas tõesti uraanikaevandusest lekib tundmatut gaasi? (10) Kasahstani unehaiguse mõistatus: kas tõesti uraanikaevandusest lekib tundmatut gaasi?
2013. aastal hakkas kümneid inimesi Kasahstani kaugpiirkonna asulates Kalatšis ja Krasnogorskis kimbutama salapärane “unehaigus”. Ohvreid tabas teadvusekaotus kõige ootamatumatel hetkedel — koolis, tööl, kodus, mootorratta sadulas —, väldates sageli päevi.
Imetle, kuni saad – ainuke soomustega imetaja on inimeste ahnuse tõttu väljasuremisohus (6) Imetle, kuni saad – ainuke soomustega imetaja on inimeste ahnuse tõttu väljasuremisohus
Ohustatud soomusloomaliigid on imetajate hulgas ainulaadsed.
Kas tõesti terve? HIV-iga sündinud neiu vabanes viirusest juba 12 aastat tagasi (2) Kas tõesti terve? HIV-iga sündinud neiu vabanes viirusest juba 12 aastat tagasi
HI-viirus ehk inimese immuunpuudulikkuse viirus avastati 1981. aastal ja sellest ajast peale on selle viiruse tekitatud omandatud immuunpuudulikkuse sündroomi ehk aidsi läbi surnud 36 miljonit inimest. Teateid, et keegi on HIV-ist terveks ravitud, on ikka aegajalt tulnud, aga enamasti pole need pidanud paika.
Suvi pole täie ette läinud, kui maitsmata on hiigelmaasikas (7,4 eurot tükk!) (16) Suvi pole täie ette läinud, kui maitsmata on hiigelmaasikas (7,4 eurot tükk!)
Mis suvi see on, kui punetavat maasikat suhu ei saa! Ja kuna tänavune Eesti suvi paistab nagunii nigel olevat, siis on selle kompenseerimiseks vaja tavapärasest suuremat punast mõnuampsu.