Illinois’ ülikooli noored tehnikud ehitasid hiljuti kursusetöö tarbeks valmis tillukese versiooni Hyperloop-toruteest, vahendab Motherboard.

Mehaanikateaduskonna tudengid konstrueerisid kursusetöö praktika-osa raames toimiva 1:24-mõõdus mudeli Hyperloop’ist ehk „viienda põlvkonna transpordivahendist“, mille tööpõhimõtteks on kapselvagunite ülikiire lennutamine läbi suruõhutorude. Töö eesmärk oli testida osa Elon Muski 2013. aasta augustis avaldatud ja sageliviidatud avajuurdepääsuga kontseptsioonidokumendis välja pakutud konstruktsiooni komponente.

Illinois’ ülikooli pisendatud Hyperloop võtab enda alla terve toa ning saab tõepoolest igati hästi hakkama väikeste kapslite lennutamisega läbi pikerguse torutrassi. Hyperloop-kapslid hõljuvad torude sees õhukihil nagu litrid õhuhoki-laual.

Täismõõdus transpordikapslid peaks suruõhutorude sisemusse paigaldatud elektromagnet-mootorite tõukel läbi torude hõljuma kiirusel, mis ei jää palju maha helikiirusest.

„Meie pidime prototüüpi teatud määral lihtsustama. Näiteks kasutasime õhklaagrite asemel kuullaagreid,“ nentis raja ehitamise projektis osalenud, äsja ülikooli lõpetanud Andrew Horton.

Samamoodi nagu Muski versioonis, on Hortoni Hyperloop-mudeli edasiviivaks jõuks elektromagnet-mootorid. Miniatuurne kapsel sõidab läbi toru kiirusega kolm meetrit sekundis. See tähendab, et isegi mastaapide suurendamisel n-ö elusuuruseni jääks selle kiirus umbes 257 kilomeetri kanti tunnis, mis on oluliselt nadim Muski kavandatavast u 1223 kilomeetrisest tunnikiirusest.

Oluline on märkida, et Illinois’ versioon Hyperloop’ist on ovaalne, mis toob endaga kaasa hulga uusi probleeme. Ehkki kriitikute hinnangul on kiiruses ja turvalisuses kaotamata praktiliselt võimatu Hyperloop-kapslite suunda sõidu ajal muuta, otsustas Hortoni töörühm ruumi- ja kiiruspiiranguid silmas pidades raja siiski pikerguseks ehitada.

„Pööramisel avaldub tugev hõõrdejõud, nii et kriitika on igati õigustatud — tegelik Hypeloop ei saaks endale ovaalsust lubada, vaid peaks olema sirgjooneline nagu maantee,“ märkis ta.

Illinois’ ülikool võtab aga peagi ette oluliselt mastaapsema Hyperloop-seadme ehitamise Muski enese spetsifikatsioonide järgi. Möödunud nädalal kuulutas Elon Muski juhitav ettevõte SpaceX nimelt välja konkursi Hyperloop-kapsli ehitamiseks ja selle „katselennutamiseks“ miilipikkusel rajal järgmise aasta juunis SpaceX’i California osariigis Hawthorne’is tegutseva peakorteri territooriumil.

Seda silmas pidades on Illinois’ ülikool juba üliõpilastest kokku pannud rohkem kui 150-liikmelise töörühma.