Ajakirja Traffic Injury Prevention viimases numbris avaldatud värske uurimuse autorid  Michael Sivak, Brandon Schoettle ja Jonathan Rupp leidsid, et turvavöötatud meessoost ülekaalulistel (kehamassi indeksiga 35-50) sõidukijuhtidel on 22 protsenti väiksem tõenäosus rängas õnnetuses hukkuda kui turvavöötatud alakaalulistel (kehamassi indeksiga 15-18,4) meesjuhtidel, vahendab PhysOrg.

Turvavööta meestega on nende sõnul lood aga hoopis vastupidi. Turvavööta meesjuhtidel kehamassi indeksiga (KMI-ga) 35-50 on 10 protsenti suurem tõenäosus avariis surma saada kui neil, kelle KMI jääb 15 ja 18,4 vahele.

Teadlased analüüsisid USA-s aastatel 1998-2008 riikliku maanteeliiklusturbe ameti kogutud andmeid ligi 300 000 surmaga lõppenud avariisse sattunud juhi kohta, kellest umbes 51 protsenti olid hukkunud. Selgus, et üldiselt on turvavööta sõidukijuhi tõenäosus elu raskesse avariisse jätta 2,1 korda suurem kui vöötatud juhtidel.

Samuti näitas statistika analüüs, et naised hukkuvad meesjuhtidega võrreldes 1,1 korda tõenäolisemalt. Samas tagab turvavöö pealepanek normi piiresse jääva KMI-ga naistele kõige madalama hukkumisriski üldse. Nii kõrgem kui madalam KMI aga kasvatavad riske.

Turvavööga naisjuhid KMI-ga 35-50 saavad avariis surma 10 protsenti suurema tõenäosusega kui need, kelle KMI jääb 18,5 ja 24,9 vahele. Samamoodi on neil, kelle KMI jääb 15 ja 18,4 vahele, 8 protsenti suurem oht autoõnnetuses hukkuda kui naistel KMI-ga 18,5-24,9.

Turvavööta naisjuhtide KMI kategooriate juures ei osutunud erinevused statistiliselt märkimisväärseks.

“Meie tulemused annavad mõista, et kerkiva KMI juures sõltub optimaalne tasakaal täiendavast polstrist tulenevate positiivsete mõjude ning täiendavast massist ja inertsist tulenevate negatiivsete mõjude vahel juhi soost ja sellest, kas ta kasutab turvavööd,” ütleb UMTRI inimtegurite osakonna juhataja professor Sivak.

“Sama KMI juures on mehed erinevuste tõttu kasvus üldiselt naistest raskemad. Seega on mehel suurem oht õhkpadi ülesurvestada, mis suurendabki turvavööta, suurema KMI-ga meeste hukkumisriske. Turvavöötatud, suurema KMI-ga meeste väiksem risk tuleb sellest, et turvavöö üldiselt välistab taolise ülepinge.”

Kokkuvõtteks leiavad Sivak ja kolleegid, et nende tulemused annavad alust õhkpatjade, turvavööde, põlvepiirajate, istmete ja muude reisijapiiramis-süsteemide komponentide konstruktsiooni võimalikuks parendamiseks, et KMI-spektri kumbagi äärmusse lahterduvaid juhte ja nende kaassõitjaid paremini kaitsta.