Rööbastel kihutav Shinkansen, mis tegi Jaapanist maailmamajanduse suurjõu

 (46)

Shinkansen (e k "uus magistraal") oli Jaapani sõjajärgsete aastate üks suurprojekte, mis sümboliseeris paljuski ka kuuekümnendate-seitsmekümnendate tiigrihüpet, kui sõjakahjudest toibuv väikeriik ootamatult maailmamajanduse suurjõuks hüppas.

Täpsema nimega Tōkaidō Shinkansen, kujutas ta endast kiirraudteeühendust pealinna Tokyo ja kaubanduspealinna Osaka vahel, mis avati just täna 1. oktoobril 1964 ehk 50 aastat tagasi. Maailm ei jõudnud siis ära imestada, milliseid müstilisi kiirusi rongid Jaapani raudteedel näitama hakkasid, täna on aga Jaapani kiirreudteede uhkuseks rong nimega Nozomi One, kiirusega enam kui 300 kilomeetrit tunnis. Maailmarekordeid küll ei ohusta, aga viib ikkagi ruttu kohale.

Just transpordiühenduste hüppeline parandamine oli üheks aluseks Jaapani majanduslikule imele, seotuna ekspordivõimaluste järsu paranemisega ja ühiskonna suurema rõhuga innovatsiooni arendamisele. Ilmselt oma panuse andis küll ka odavam tööjõud.

Seotud lood:

Shinkansen ise on 515,4-kilomeetrine rongiühendus, osana küll palju suuremast kiirraudteede võrgustikust, rööpmelaiusega 1435 mm, kus rongide keskmine kiirus on 270 km/h. 1987. aastast alates haldab seda Kesk-Jaapani raudteekompanii (JR Tokai) ja tegemist on selgelt maailma ühe kõige liigeldavama raudteeliiniga. Mullu püstitati rekordiks 426 000 reisijat päevas.

Loe veel

Ja mis kõige eriskummalisem, pole selle kiirraudteega seoses ette tulnud pea ühtki tõsisemat intsidenti. Samal tasandil ükski teine tee raudteega ei ristu. Läbi aegade on sealsete rongidega sõitnud kokku juba seitse miljardit inimest, aga ühtki surmajuhtumiga lõppenud rongiõnnetust sellel pole isegi kirjas. (Kui me muidugi jätame mainimata need kodanikud, kes enesetapuks ise rongi ette hüpanud, neid tuleb Jaapanis ikka ette.)

Mullune tõsiseim intsident oli seotud hoopis sellega, et konduktoril kukkus põrandale kümnejeenine münt, leides tee läbi põrandaplaatide ka rongi juhtimissüsteemi, ja seetõttu tuli rongi 1100 reisijat teise rongi ümber kolida ja rong remonti saata.

Shinkansenil sõidab kolme eri tüüpi ronge, Nozomi, Hikari  ja Kodama, kusjuures vaid viimased neist peatuvad igas jaamas. Kodama-rongide kiirus on 285 km/h, Hikari-rongide kiiruseks 270-300 km/h ja Nozomi-rongidel enamgi kui 300 km/h. 1964. aastal jõudis Osakasse kolme tunni ja 10 minutiga, 1992. aastal käima pandud Nozomi rongidega juba kahe tunni ja 30 minutiga. 2007. aastal suudeti ronge veel viis minutit kiiremaks teha.

Kodama-rongid viivad kohale siiski nelja tunniga. Ja hinnavahed on mõistagi ka vastavad. 

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised