Myanmari turult saadud vaigutükist tuli ilmsiks teadaolevalt vanim maopoeg

(5)
Myanmari turult saadud vaigutükist tuli ilmsiks teadaolevalt vanim maopoeg
A) Vaigutükiosa, milles on näha maonahk (u 5mm). B) ja C) Suurendatud osad naha erinevatest osadest (u 1mm)Foto: ERR Novaator/Science Advances /Xing et al 2018

Merevaiguturult saadud vaigutükist tuli ootamatult välja nastiku sarnane maopoeg, kelle abiga kirjutavad teadlased uue peatüki madude evolutsiooni ja levikusse, vahendab ERR Novaator.

Paleontoloog Lida Xing Pekingi Geoteaduste ülikoolist oli 2016. aastal välitöödel Myanmari merevaiguturgudel, kust ta otsis erinevaid vaiguesemeid, sest neisse on sageli kinni jäänud mõni loom või putukas kaugetest aegadest.

Ühes putkas ulatas müüja talle merevaigutüki, milles väitis olevat kivistunud krokodillinaha. See poleks olnud midagi ebatavalist, sest varem oli doktor Xing sarnastelt turgudelt leidnud merevaigu seest näiteks sulgedega dinosauruse saba ja linnutibu. Kuid selle merevaigutüki uurimisel selgus, et tegu pole sugugi krokodillinahaga. See oli hoopis 99 miljonit aastat vana maonahk.

Xing andis sellest teada oma kolleegile Michael Caldwellile, kes on madude paleontoloog Kanadas Alberta Ülikoolis.

Paar minutit enne Kanada lennukile astumist sai Xing ühelt teiselt kolleegilt teate, et too oli avastanud mündisuurusest merevaigutükist iidvana maopoja.

Loe edasi ERR-i teadusportaalist Novaator!