Lumevabade teedega maailmast unistav Nebraska Lincolni ülikooli ehitusinsener Chris Tuan on välja töötanud elektrit juhtiva betooni, mis suudab sulatada lund.

USA riikliku lennundusameti rahastuse toel on Tuan loonud sellise betoonisegu, mis lisaks tavalistele osistele liivale, tsemendile ja veele sisaldab ka tööstusjääke — terasepuru ja ülipeeneks jahvatatud sütt.

Valmis betoontahvlitesse sisestatakse terasvardad, mis ühendatakse vooluallikaga. Soojus levib üle betoonpinna ja sulatab sellele sadava lume.

Lennundusamet on huvitatud elektribetooni kasutamisest lennuväljade stardi- ja maandumisradade kattematerjalina, kuid seda võiks samamoodi rakendada ka linnakeskkonnas.

2003. aastal katsetasid Tuan ja tema insenerist kolleeg Lim Nguyen varasemat versiooni betoonisegust, paigaldades 52 betoontahvlit 45 meetri pikkusele sillale Lincolni lähistel.

Viis aastat väldanud eksperimendi tulemused, mis avaldati ajakirjas Journal of Cold Regions Engineering, näitasid, et segu toimib.

Tehnika osutus ka oluliselt odavamaks kui lumesahkade ja soola kasutamine — kolm päeva väldanud lumetormi vältel kulus tahvlite soojendamiseks ainult 250 dollarit.

Praegu on Tuan ametis segu retsepti edasiarendamisega, vahetades kallimaid koostisosi välja odavamate vastu, et elektribetooni hinda veel kahandada ja selle rakendusvõimalusi laiendada.

Kuna tavabetooniga võrreldes on uus tehnika jätkuvalt kallis, usub Tuan, et suuremat kasu võiks sellest olla strateegilise teedeehitusvahendina.

Seda võiks paigaldada eelkõige ristmikele, väljasõiduteedele, kõrge kaldega nõlvadele ja muudesse kohtadesse, kus talviste lumetormide ajal sagedamini õnnetusi kipub juhtuma.