Maailma suurim fusioonrajatis taasalustab tööd
JETi teadlased uurivad tuumade liitumise ehk fusioonreaktsiooni võimalikke rakendusi ohutu, puhta ja praktiliselt piiritu tulevikuenergia allikana. See on üks etapp rahvusvahelise termotuuma-eksperimetaalreaktori ITER käivitamiseks vajalikest ettevalmistustest, vahendab PhysOrg.
Nii kõigi 27 Euroopa Liidu liikmesriigi kui ka Šveitsi heakskiidu saanud uurimistööd koordineerib Euroopa fusioonenergia arendusleping EFDA. See on teostatud koostöös Euroopa tuumaenergia-kogukonnaga Euratom.
Projekti ITER eesmärgiks on üleminek plasmafüüsika alastelt uuringutelt täisvõimsusel elektrit tootvate jaamade rajamisele.
Seitsmenda raamistikprogrammi FP7 fusioonenergia uurimist puudutava lepingu raames osaliselt Euroopa Komisjoni rahastatav ITER on rahvusvaheline teadus- ja tehnikaprojekt, mille käigus kerkib Prantsusmaale Cadarache’i maailma suurim ja tehniliselt kõrgeimal tasemel tokamak-tüüpi (e toroidse ehitusega) tuumafusioon-reaktor.
Jaht fusioonenergiale on püüd pöörata kergete aatomituumade ühteliitumisel tekkivat energialahendust raskemateks aatomiteks. Teadlased loodavad, et ka tähtedes toimuvat protsessi on võimalik matkida Maal elektrijaamades.
Fusioonreaktoris sulanduvad vesinikuisotoopide deuteeriumi ja triitiumi tuumad kõrgetel temperatuuridel ühte, andes tulemuseks heeliumi ja kõrge energiatasemega neutronid. Kui neutroneist johtuvat kuumust oleks võimalik kontrollida, saaks seda kasutada rakenduslikus jõujaamas elektri tootmiseks.
Fusioonreaktsioonid toimuvad reeglina temperatuuridel, mis ületavad 100 miljonit kraadi.
Ühendkuningriigis Culhami fusioonenergiakeskuses paiknev JET on ainus masin, mis suudab praegu ITERis ja rakenduslikes tuuma-fusioonjaamades tulevikus rakendatava deuteerium-triitiumkütuseseguga töötada.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!