Konkurent Hyperloopile: korealased töötavad välja helikiirusel sõitvat rongi

 (17)

Konkurent Hyperloopile: korealased töötavad välja helikiirusel sõitvat rongi
Hyperloopi teoreetiline rongReuters / Scanpix

Hyperloop on põhimõte panna reisijaid vedavad kapslid kihutama vaakumtorudes, mille esimeste testideni jõutakse sel nädalavahetusel USA-s. Kuid Lõuna-Korea teatab juba sammust veel kaugemale.

Maglev ehk siis magnetlevitatsiooni abil massiivsel rööpal kihutav rong on praegu massitranspordi viimane sõna, kuigi maglev-liine on seni veel kasutusel vaid Hiinas, Jaapanis ja Lõuna-Koreas. Suurim kiirus, mida maglev-rongid on saavutanud, 603 km/h jääb veel poolele teele võrreldes helikiirusega (1236 km/h).

Ka Hyperloop kasutaks magnetlevitatsiooni, kuigi kiirust peaks aitama suurendada see, et sõiduvahendid pannakse liikuma suletud vaakumtunnelitesse. Kas Hyperloop üldse muutub tõeliseks alternatiiviks, on praegu veel vara öelda, aga igatahes lubatakse sellel saavutada peaaegu et helikiirust - 1200 km/h.

Lõuna-Korea raudteeuuringute instituut teatas nüüd oma töödest koos Hanyangi ülikooliga nn hüpertoru formaadi kallal, millega saaks panna terve rongi sõitma peaaegu et helikiirusel. See pannakse küll sõitma mitte vaakumis, vaid vähendatud rõhuga tunnelis, aga muidu paistab põhimõte kordavat Hyperloopi põhimõtteid.

Seotud lood:

Kuigi uudis teatab pigem uurimistöö alustamisest, mitte lõplikust läbimurdest, tuleb siiski arvestada, et erinevalt USA-st, kus maglev-ronge testiti viimati aastal 1968, on Lõuna-Koreal olemas kõige uuemad kogemused maglev-transpordi arendamisel, alates Incheoni lennujaamaliini avamisest mullu. Sealseks kiiruseks on rongidel küll umbes 110 km/h, ehk päris jaapanlaste ja hiinlaste kiirusrekordeid purustada veel ei võimalda.

Loe veel

Magnetlevitatsioon võimaldab maglev-rongidel kihutada rööpa kohal ilma sellega füüsiliselt kokku puutumata, vähendades seega hõõrduvust, samas kui õhutakistust siiski kaotada pole võimalik. Torusüsteemis oleks võimalik ka see takistus maha võtta, vähemalt teoorias.

Elon Muski eestvedamisel tegutsev idufirma Hyperloop on ehitanud valmis 1,6-kilomeetrise testraja Californias, kus 30 esimese sõidukapsli testimised algavad pihta sel nädalavahetusel. Terveid ronge sellisele liinile saata pole niipea võimalik.

Delfti ülikooli kapsel Hyperloopi tarbeks AFP / Scanpix

Dubai tahab aga samas juba esimest Hyperloopi liini ehitama hakata, 150 kilomeetrise ühendusena Dubai ja Abu Dhabi vahele. Tahaks loota, et enne oodatakse siiski ära testide tulemused...

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare

FORTE TOP

Viimased uudised