Kes eelistab voodis üht kindlat sugu, joob nooruses vähem!

(52)
Kes eelistab voodis üht kindlat sugu, joob nooruses vähem!
Foto: Ilmar Saabas

Paljud noored uurivad ja määratlevad oma sugulist identiteeti ülikoolipäevil. See protsess võib aga olla pingeline ja tuua kaasa ülemäärast riskikäitumist.

Missouri ülikooli teadlaste värske uurimus näitas, et tudengid, kelle suguline enesemääratlus ei piirdunud rangelt hetero- või homoseksuaalse kategooriaga, kaldusid alkoholiga sagedamini liialdama kui inimesed, kelle seksuaalne orientatsioon oli kindlalt kinnistunud eelistama üht konkreetset sugu, vahendab Medical Xpress.

Uurijad leiavad, et töö tulemused võivad aidata koostada tõhusamaid toetusprogramme seksuaalvähemuste kaitseks.

"Biseksuaalid ja tudengid, kelle suguline identiteet polnud kinnistunud, möönsid kõige ohtramat alkoholipruukimist ja ka kõige rohkem sellest johtuvaid negatiivseid tagajärgi nagu kontrollimatu joomine ja ärajäämanähud," märkis Missouri ülikooli kunstide ja teaduste kolledži psühholoogiateaduskonna aseprofessor Amelia Talley.

"Nendes rühmades pruugiti alkoholi ka ärevuse ja depressiooni leevendamiseks rohkem kui seda tegid rangelt hetero- või homoseksuaalsed isikud.

Üks võimalik selgitus on, et mittetäielikul määral hetero- või homoseksuaalsed inimesed võivad tajuda tõrjutust kummagi rühma poolt," lisas ta.

Uurimuse raames seirati rohkem kui 2000 kolledžitudengi käitumist nelja aasta vältel. Igal sügisel ja kevadel küsitleti katses osalejaid nende sugulise enesemääratluse, seksuaalsete eelistuste ja seksuaalkäitumise teemadel.

Tudengid jagunesid erilaadse sugulise sättumusega rühmadeks, millest üks oli rangelt heteroseksuaalne, aga leidus ka mitmete seksuaalvähemuste rühmade esindajaid: rangelt homoseksuaalseid, peamiselt homoseksuaalseid, biseksuaalseid ja peamiselt heteroseksuaalseid.

Samuti esitati katsealustele küsimusi alkoholitarbimise sageduse, joomise põhjuste ja alkoholipruukimisest tulenenud negatiivsete tagajärgede kohta.

"Ainult homo- ja ainult heteroseksuaalsed isikud tarvitasid alkoholi enam-vähem samal määral ning märkisid joomise põhjusena ühiskondlikust suhtlusest saadava naudingu võimendamist," rääkis Talley.

"Muud seksuaalvähemusrühmad kaldusid tunnistama alkoholi ulatuslikumat kuritarvitamist, mis annab mõista, et seksuaalse identiteedi kujundamisega kaasnev stress soodustab probleemse alkoholipruukimise tõenäosust, samamoodi nagu igasuguses raskes elusituatsioonis inimesed võivad hakata alkoholist stressile leevendust otsima."

Uurimus tõstis seksuaalkäitumises ja seksuaalse identiteedi enesemääratluses esile ka soolisi erinevuseid.

"Naisterahvaste seksuaalse sättumuse voolavus osutus suuremaks," teatas Talley. "Nende jaoks polnud raske möönda teatud tõmmet sookaaslaste suhtes, määratlemata end seejuures täielikult homoseksuaalsetena."

Talley avaldas arvamust, et naised võivad sookaaslaste atraktiivsust möönda avameelsemalt seetõttu, et meie kultuuris on naiste adumine suguobjektidena levinum, mistõttu naised on rohkem harjunud hindama teiste naiste veetlevust endaga võrreldes.

Meesterahvad kaldusid end määratlema kas valdavalt hetero- või valdavalt homoseksuaalidena. Talley oletuse kohaselt võib põhjus peituda tõigas, et paljud mehed pole määratlusest "suuremas osas heteroseksuaalne" kui mõeldavast alternatiivist teadlikudki.

Rangelt maskuliinsete soonormide tõttu võib isegi vähene seksuaalne külgetõmme teise mehe suhtes tekitada noorukis muret oma sugulise identiteedi pärast.

"Organisatsioonid võiksid meie töö tulemusi rakendada toetusvõrgustiku loomiseks, mis aitaks noortel seksuaalse identiteedi määratlemise perioodil vältida alkoholitarvitamist stressi leevendamiseks," osutas Talley.

Uurimus ilmus ajakirjas Journal of Studies on Alcohol and Drugs.

Enim loetud
Ütle uuele maakerale tere! NASA leidis seniavastatutest Maale kõige sarnasema planeedi (121) SPACE-NASA/PLANET
NASA avastatud Kepler 452b tiirleb ümber Päikesele väga sarnase tähe umbes sama kaugel kui Maa ümber Päikese.

Kui teadlased on ennegi leidnud planeete, millel võiks elu olla teoreetiliselt võimalik, siis Kepler 452b on eelmistest kõva samm edasi.
NASA järgmine kosmoseaparaat jõuab vähem kui aasta pärast Jupiterini NASA järgmine kosmoseaparaat jõuab vähem kui aasta pärast Jupiterini
Samal ajal kui vaatlussond New Horizons jätab planeetidega võrreldes tillukese Pluuto oma tahavaatepeeglisse, hakkab teine NASA kosmoseaparaat jõudma üha lähemale Päikesesüsteemi suurimale planeedile.
NASA teatab planeete otsiva Kepleri teleskoobi uutest leidudest: oleme uue Maa leidmise lävel (58) NASA teatab planeete otsiva Kepleri teleskoobi uutest leidudest: oleme uue Maa leidmise lävel
USA kosmoseagentuur NASA korraldab neljapäeva õhtul telekonverentsi, et teha teatavaks uusi planeete otsiva Kepleri teleskoobi värsked avastused.
OTSEPILT: Ameeriklane, venelane ja jaapanlane startisid rahvusvahelise kosmosejaama poole!Fotod ja video stardist! Täiendatud!  (79) OTSEPILT: Ameeriklane, venelane ja jaapanlane startisid rahvusvahelise kosmosejaama poole!
Eesti aja järgi kolmapäeva hilisõhtul startisid järjekordsed kolm kosmonauti Rahvusvahelisse Kosmosejaama ekspeditsioonile. NASA tegi sündmusest otseülekande. Samuti kannab NASA üle ka varahommikul süstiku jõudmise jaama juurde ja selle dokkimise.
Läbimurre: jõupingutus maavälise elu otsimiseks, mis läheb maksma 92 miljonit eurot (74) Läbimurre: jõupingutus maavälise elu otsimiseks, mis läheb maksma 92 miljonit eurot
Kas me oleme Universumis tõepoolest üksi või leidub ka kusagil mujal intelligentseid eluvorme?
Päikese aktiivsus väheneb, kuid kas see toob aastaks 2030 väikese jääaja? (28) Päikese aktiivsus väheneb, kuid kas see toob aastaks 2030 väikese jääaja?
Päikese aktiivsuse tsüklilist muutumist on seostatud kliima jahenemisega Maal. Hiljuti avaldatud uuringu tulemused viitavad päikese aktiivsuse vähenemisele järgmise 15 aasta jooksul ning seoses sellega on hakatud ennustama väikese jääaja teket. Kuid kas ühe nähtuse esinemine toob kindlasti kaasa ka teise?
Müstiline: Pluuto kuu pealt leiti mägi, mis paikneb keset auku (34) Müstiline: Pluuto kuu pealt leiti mägi, mis paikneb keset auku
Fotol, mille kosmosesond New Horizons tegi 14. juulil 79 000 kilomeetri kauguselt, ilmnes Pluuto kuu Charoni peal veider mägi, mis paistab kõrguvat keset auku.
Rauaaegsetest aukudest leiti pentsikud hobulehmad, inimohver ja kuuejalgne lammas (2) Rauaaegsetest aukudest leiti pentsikud hobulehmad, inimohver ja kuuejalgne lammas
Arheoloogid on avastanud Inglismaal välja kaevatud rauaaegsete säilitusaukude põhjast kummaliste “hübriidloomade” luustikke, nende hulgas hobuse ja lehma “ristandeid” ning kuuejalgse lamba. Ühe augu põhjast leiti kondikuhjalt koguni lõhkilõigatud kõriga naisterahva maised jäänused.
Lumesadu ookeanipõhjas: hädavajalik nähtus, aga lähemalt uurides vaatepildi ilu kaob (1) Lumesadu ookeanipõhjas: hädavajalik nähtus, aga lähemalt uurides vaatepildi ilu kaob
Ookeani põhjas sajab lund! Allveekaameratega on tabatud talveöiseid maastikke meenutavaid kaadreid, millel lõputust pimedusest tungivad esile vaid tantsivate valgete helveste maalilised sambad.
Kasahstani unehaiguse mõistatus: kas tõesti uraanikaevandusest lekib tundmatut gaasi? (10) Kasahstani unehaiguse mõistatus: kas tõesti uraanikaevandusest lekib tundmatut gaasi?
2013. aastal hakkas kümneid inimesi Kasahstani kaugpiirkonna asulates Kalatšis ja Krasnogorskis kimbutama salapärane “unehaigus”. Ohvreid tabas teadvusekaotus kõige ootamatumatel hetkedel — koolis, tööl, kodus, mootorratta sadulas —, väldates sageli päevi.
Imetle, kuni saad – ainuke soomustega imetaja on inimeste ahnuse tõttu väljasuremisohus (6) Imetle, kuni saad – ainuke soomustega imetaja on inimeste ahnuse tõttu väljasuremisohus
Ohustatud soomusloomaliigid on imetajate hulgas ainulaadsed.
Kas tõesti terve? HIV-iga sündinud neiu vabanes viirusest juba 12 aastat tagasi (2) Kas tõesti terve? HIV-iga sündinud neiu vabanes viirusest juba 12 aastat tagasi
HI-viirus ehk inimese immuunpuudulikkuse viirus avastati 1981. aastal ja sellest ajast peale on selle viiruse tekitatud omandatud immuunpuudulikkuse sündroomi ehk aidsi läbi surnud 36 miljonit inimest. Teateid, et keegi on HIV-ist terveks ravitud, on ikka aegajalt tulnud, aga enamasti pole need pidanud paika.
Suvi pole täie ette läinud, kui maitsmata on hiigelmaasikas (7,4 eurot tükk!) (16) Suvi pole täie ette läinud, kui maitsmata on hiigelmaasikas (7,4 eurot tükk!)
Mis suvi see on, kui punetavat maasikat suhu ei saa! Ja kuna tänavune Eesti suvi paistab nagunii nigel olevat, siis on selle kompenseerimiseks vaja tavapärasest suuremat punast mõnuampsu.
Jorunna parva: kas sa suudad ära arvata, kes see jänkut meenutav olevus tegelikult on? (5) <em>Jorunna parva</em>: kas sa suudad ära arvata, kes see jänkut meenutav olevus tegelikult on?
Jaapani suhtlusvõrgustikes löövad laineid, ja sealt ka üle maailma levides, videod pisikesest olevusest, kes meenutavad justkui ehtsat jänest. Jorunna parva on liigi nimi ladina keeles.