Inimese evolutsioon pole peatunud

(225)
Inimese evolutsioon pole peatunud
Foto: Virpi Lummaa

Darwini "tugevamate ellujäämist" soosivad seadused kujundavad inimliigi arengut jätkuvalt ka kaasajal, kinnitab Sheffieldi ülikooli teadlaste värske uurimus.

Uurijad nendivad, et looduslikku valikut tingivad jõud kehtivad inimestele täpselt samamoodi nagu ükskõik millisele muule liigile, vahendab The Independent.

Levinud väärarusaama kohaselt lõppes inimeste areng, kui hakati tegelema põllumajandusega ja normiks kujunes monogaamne kooselu.

Aastatel 1760–1849 sündinud soomlaste kohta põhjalikest kirikuarhiividest (pildil) kogutud tõendid annavad aga mõista, et nii see pole.

Teadlased analüüsisid andmeid majandusliku staatuse, sündide, surmade ja abielude kohta, pöörates erilist tähelepanu neljale looduslikku valikut mõjutavale tegurile: täiskasvanueani elus püsimisele, vastassoost elukaaslaste ligipääsetavusele, paljunemise edukusele ja viljakuse määrale.

Selgus, et võimalused, mida looduslik valik pakkus soomlastele, on võrreldavad metsikus looduses täheldatud arenguvõimalustega.

Peamiselt tingisid elukõlbulikkuse varieeruvust erinevused noorte ellujäämise määrades ja viljakuses, seda isegi jõukate elanike hulgas.
Range kinnipidamine monogaamsest normist loodusliku valiku ilmnemise potentsiaali ei pärssinud.

Sheffieldi ülikooli zooloogia- ja bioloogiateaduskonna esindaja dr Virpi Lummaa kommenteeris: "Meie uurimus näitas, et ühiskondlikud arengud ei ole mõjutanud tõsiasja, et meie liik jätkab evolutsioonilist arenemist täpselt samamoodi nagu "metsikud" liigid.

Arvamus, et evolutsioon toimus kunagi kauges minevikus ning et selleks, et iseendi olemust mõista, peame keskenduma inimkonna küttimise ja koriluse päevile, on üldlevinud, ent väär.

Oleme näidanud, et veel suhteliselt hiljutistes asurkondades on aset leidnud märkimisväärne looduslik valik, mistõttu on ilmne, et inimestele avaldavad endiselt mõju nii looduslik kui suguline valik, ehkki konkreetsed mõjutegurid, mis soodustavad mõnede üksikindiviidide tõenäosust ellu jääda või partnereid leida ja rohkem järglasi saada, on ajas ja asurkonniti muutunud."

Uurimus ilmus ajakirjas Proceedings of the National Academy of Sciences.

Uurimuse kaasautor dr Alexandre Courtiol Saksamaa uurimisinstituudist Wissenschaftskolleg zu Berlin ütles: "Meeste paljunemisedukust soodustavad omadused arenevad tõenäoliselt kiiremini kui tegurid, mis pärsivad naiste paljunemisedukust.

Põhjuseks on asjaolu, et mitme partneriga paarumine suurendab meeste paljunemisedukust suuremal määral kui naiste oma. Üllataval kombel mõjutas looduslik valik ühiskonna jõukaid ja vaeseid liikmeid võrdsel määral."

Tänu maksude kogumise eesmärgil sündide, surmade, abiellumiste ning jõukuse määra üle arvet pidanud kirikuraamatute olemasolule leidub Soomes just taoliste uurimistööde jaoks kõige väärtuslikumaid andmeid. Lisaks oli ümberasumise määr Soomes enne 20. sajandit väga väike.

Enim loetud
VAATA UUESTI: täna toimus Tallinnas rahvusvahelise kosmosejaama ekskomandör Douglas H. Wheelocki loeng (19) VAATA UUESTI: täna toimus Tallinnas rahvusvahelise kosmosejaama ekskomandör Douglas H. Wheelocki loeng
Douglas H. Wheelock pidas ettekande TTÜ innovatsioonikeskuses Mektory, sellele järgnes paneeldiskussioon.
Intsident maandumisrajal: Tatarstanis ootas lennukit maandumisel ebameeldiv üllatus (36) Intsident maandumisrajal: Tatarstanis ootas lennukit maandumisel ebameeldiv üllatus
Veider intsident, mis peaks normaalse riigi normaalsetel lennuväljadel välistatud olema. Aga nähtavasti mitte Venemaa koosseisu kuuluvas Tatarstanis. Maandumisrajale laskuv lennuk peab viimasel hetkel manöövri tegema, sest temale sõidab ette teab kust saabunud auto.
NASA: Jupiteri kuu Europa pinnast purskub vett paarisaja kilomeetri kõrguste jugadena (29) NASA: Jupiteri kuu Europa pinnast purskub vett paarisaja kilomeetri kõrguste jugadena
NASA teatas meie aja järgi esmaspäeva õhtul toimunud pressikonverentsil, et Hubble`i kosmoseteleskoobi abiga on Jupiteri kuu Europa pinnal avastatud taevakeha sisemuses peituvast ookeanist pärit vett, mis Europa jäisest pinnast kõrgete geisritena välja purskab.
Kohvi jõuaks vist tellida: tegevust alustab lühim rahvusvaheline lend üldse! Kohvi jõuaks vist tellida: tegevust alustab lühim rahvusvaheline lend üldse!
2010. aastal loodud Austria lennufirma People's Viennaline (ametlikult Altenrhein Luftfahrt GmbH) pakub nüüd lühimat rahvusvahelist lendu üldse.
Argentinas kaevati välja võimas 30-tonnine meteoriit (9) Argentinas kaevati välja võimas 30-tonnine meteoriit
Hiljuti tõid uurijad Argentina põhjaosas maapõuest päevavalgele rohkem kui 30 tonni kaaluva meteoriidi.
Euroopa kosmoseagentuuri satelliit klõpsas Linnuteest foto, millel on üle miljardi tähe (24) Euroopa kosmoseagentuuri satelliit klõpsas Linnuteest foto, millel on üle miljardi tähe
Tegemist on ühe kõige parema pildiga, mis meie galaktikast eales tehtud on. Autoriks on Euroopa kosmoseagentuuri satelliit Gaia.
Miks salapärased signaalid kosmosest kunagi tulnukate "telefonikõneks" ei osutu (46) Miks salapärased signaalid kosmosest kunagi tulnukate "telefonikõneks" ei osutu
Lihtne seletus, miks "rohelised mehikesed" meiega ilmselt kunagi ühendust ei võta.
Evolutsioon ja maailmavallutus: Kassid levisid maailmas kahe lainena (4) Evolutsioon ja maailmavallutus: Kassid levisid maailmas kahe lainena
Kasside kohta on teada, et kodukass pärineb metskassist. Et kasside kohta rohkem teada saada, analüüsisid kolm evolutsioonigeneetikut eesotsas Eva-Maria Geigliga Pariisist Jaques Monod instituudist kasside mitokondrite DNA-d.
VIDEO: Kuidas valmivad väärt meriforellilandid (1) VIDEO: Kuidas valmivad väärt meriforellilandid
Meriforelli hooaja alguse puhul vaatame, kuidas landimeister Valdek teeb oma kuulsaid hõbetatud merikalante.
Floridas tekkis maa sisse suur radioaktiivne auk, kuhu kadus terve jäätmehoidla (50) Floridas tekkis maa sisse suur radioaktiivne auk, kuhu kadus terve jäätmehoidla
Fosfaate tootev firma Floridas oli sunnitud tunnistama, et poolsaare all laiuvasse põhjaveekihti on valgunud enam kui 980 miljonit liitrit saastunud vett nende jäätmehoidlast, mille alla oli tekkinud suur vajumisauk.
Lindudel on mitu head põhjust, miks traatidel istuda (14) Lindudel on mitu head põhjust, miks traatidel istuda
Bioloogi ja metsloomade käitumise uurija Mark LaBarri osutusel on sellel, miks elektritraadid tihtilugu suleliste kogunemispaikadeks kujunevad, mitu põhjust.
Välk ja pauk: arva ära, kui pikk võib olla maailma pikim välgulöök (2) Välk ja pauk: arva ära, kui pikk võib olla maailma pikim välgulöök
Ameerika Ühendriikides Oklahomas 2007. aastal registreeritud maailma pikim välk sähvatas kahe kolmandiku kohal osariigi pikkusest — nii väidab ülemaailmne meteoroloogialiit WMO oma hiljuti avaldatud aruandes. Too välgulahendus läbis 2007. aasta 20. juunil rekordilise 321 kilomeetri pikkuse vahemaa.
Mõra Antarktika liustikus: peagi on ookeanis mõni Virumaa-suurune jäämägi juures (6) Mõra Antarktika liustikus: peagi on ookeanis mõni Virumaa-suurune jäämägi juures
Larsen C on suur šelfiliustik Antarktika poolsaarel ja selle küljes, iseenesest küll pindalalt väiksem kui Šotimaa, aga piki seda liustikku ajab end edasi suuremat sorti mõra.
Kuidas sõnad võivad eri keeltes sarnaselt kõlada, kui keeled pole suguluses (10) Keeleneet1
Mõni sõna kõlab paljudes maailma keeltes üsna ühtemoodi, ehkki keeled ei pruugi olla omavahel sugulased ega isegi mitte kontaktis.