Ühe keerulisema ja kallima laeva ülestõstmisoperatsiooni käigus ajaloos tõsteti 114 500-tonnine alus mitmete suurte tungraudade ja trosside abil püsti ning asetati tehisplatvormidele, mis ehitati kaljusele merepõhjale, vahendab Reuters.

Operatsioon lõpetati umbes kell 4 kohaliku aja järgi ilma märkimisväärsete probleemideta.

„Laev on asetatud platvormidele,“ ütles Itaalia tsiviilkaitseameti juht Franco Gabrielli. „Me oleme hakkama saanud tähtsa sammuga laeva saare juurest minema viimise suunas.“

290 meetri pikkune Costa Concordia enam kui 4000 inimesega pardal läks ümber ja vajus põhja 2012. aasta 13. jaanuaril pärast Giglio saare juures karile sõitmist. Hukkus 32 inimest. Laev lebas pooleldi uppununa samas kohas siiamaani.

Ülestõstmisoperatsioon läks hinnanguliselt maksma üle 600 miljoni euro. Suur vrakk jääb samasse kohta mitmeteks kuudeks. See stabiliseeritakse ja tehakse uuesti ujuvaks ning pukseeritakse seejärel lammutamiseks minema.

Inseneride sõnul kulges operatsioon erakordselt sujuvalt.

„Püstitõstmine toimus viisil, kuidas me arvasime, et see toimub ja kuidas me lootsime, et see juhtub,“ ütles laeva omanikfirma Costa Cruises tehnilise meeskonna juht Franco Porcellacchia. „See oli perfektne operatsioon, ma ütleksin.“

Vastupidiselt laevaga juhtunud õnnetusele, möödapanekute ja väärarvestuste pikale nimekirjale, milles süüdistatakse Costa Concordia kaptenit Francesco Schettinot, on ülestõstmisoperatsioon seni olnud hästi koordineeritud inseneriteaduse tippsaavutus.

Arvatakse, et kindlustusfirmadele läheb kogu asi maksma üle 1,1 miljardi dollari.