Egiptuse antiikvarade ülem Zahi HAwass tegi ametliku teate uudistekonverentsil Kairos.

See on Egiptuse suurim arheoloogiline leid pärast 1922. a. Tutanhamoni haua avastamist.

Arheoloogid loodavad, et muumia, mis on lebanud aastakümneid puutumatuna, annab vihjeid tema surma ja sellele järgnenud kadumise kohta.

Hawass on seadnud muuseumi lähistele üles DNA laboratooriumi, kus töötab rahvusvaheline teadlaste rühm. Uurimist rahastab USA telekanal Discovery, mis edastab teemakohase dokumentaalfilmi oma eetris juulis.

Üheks tähtsaks tunnuseks olevat muumialt puuduv hammas. Hamba asemel laiutavasse auku sobib täpselt üks olemasolev reliikvia — hammas millele on graveeritud Hatšepsuti nimi.

Hatšepsut oli tähtis 18. dünastia valitseja, kes elas 15. sajandil enne Kristust.

Ta oli tuntud selle poolest, et riietus nagu mees, kandis valehabet ja oli võimsam oma hilisematest naissoost järglastest, Nefertitist ja Kleopatrast.

Hatšepsuti matusetempel on üks kõige enam külastatud paiku vaaraod ematusepaigas Kuningate Orus.

Pärast ta surma kustutati valitsejanna nimi kirjapandust. Seda peetakse ta kasupoja kättemaksuks võimu usurpeerimise eest.

Muumia leiti hauakambrist KV60, mis on üks hämmastavamaid Kuningate Oru matusepaiku. Selles oli kaks identifitseerimata muumiat, seejuures mõlemad naissoost.

Haua avastas 1903. aastal Howard Carter. Seda oli rüüstatud juba antiikajal ning ta pitseeris selle uuesti kinni. 1906. aastal avati hauakamber uuesti ning välja võeti üks muumia, kes identifitseeriti kui Sit-ra, Hatšepsuti kuninglik meditsiiniõde.

Muumia, mida peetakse praegu Hatšepsutiks, jäeti kambrisse lebama ning see ei näinud päevavalgust enne 1990. aastat. Spekulatsioone, et see oli/on tema, toitis asjaolu, et muumia vasak käsivars oli painutatud asendis, mis väidetavalt tähistas kuninglikke matuseid ning et ta kandis puust näokaunistust (mis pidi võib-olla asendama valehabet).

Mõned arheoloogid on olnud skeptilised DNA-tehnoloogia kasutamise üle kuninganna isiku selgitamisel. USA molekulaarbioloog Scott Woodward ütles, et muumialt DNA proovi saamine on väga keeruline protsess.

„Et väita kedagi kellegagi suguluses olevat, on vaja ka teisi indiviide, kellelt te olete võtnud DNA proove, et võrrelda DNA järgnevusi.”

DNA on kõikides organismides leiduv molekul, mis sisaldab geneetilist informatsiooni ning mida võib kasutada perekonnasidemete tuvastamiseks.

1997. aastal oli Hatšepsuti tempel Luksori veresauna toimumispaigaks, kui islamivõitlejad tulistasid surnuks 58 välisturisti, kolm Egiptuse politseinikku ja reisijuhi.