Turvalise interneti eest võitlev organisatsioon Digital Citizens Alliance paljastab värskes uuringus, kui suurtest summadest siin üldse rääkida võib.

Nende sõnul teenivad "tipp-piraatlussaidid" praegu netireklaamide toel 227 miljonit dollarit aastas.

Arvud

Põhiosa sellest saavad 30 suurimat saiti, mis teenivad keskmiselt 4,4 miljonit dollarit aastas; suurim isegi üle 6 miljoni.

Selgub, et ka suhteliselt väike sait võib netireklaamide abil teenida üle 100 000 dollari aastas.

Poole reklaamikäivest tekitasid torrentisaidid, milline on loetletud saitide hulgas iga neljas.

Arvestades jooksvaid kulusid on torrentisaidid ka tulusaimad – kasum võib küünida koguni 94,1%-ni käibest!

Siiski tuleb märkida, et torrentisaidid enamasti mujalt raha ei teenigi. Muud tüüpi piraatlussaidid teenivad ka partnertehingute ja tasuliste kasutajakontode abil.

Suurfirmad ise toodavad piraate!

Selgub ka, et piraatlussaidid teenivad hästi suuresti tänu hästi tuntud kaubamärkide "sponsoreerimisele" (Amazon, Ford, Lego, McDonalds jne).

Seda mõistagi netireklaamide kaudu, mida vastavad võrgustikud saitidele suunavad.

Uuringu autorid rõhutavad, et selline seos võib kaubamärki väärtust ja imagot tublisti rikkuda, aga hetkel pole probleemile tõhusat lahendust.

"Need ettevõtted ei reklaami end ka porno- ega vihkamissaitidel, nii et kindlasti saab midagi teha, et hoiduda sisuvargusega seotud saitidest," kinnitavad DCA esindajad.

Kokkuvõtteks

DCA ülevaade pole siiski kaugeltki mitte ammendav. Uuring sisaldab 596 USA saiti, mille "autoriõigusi rikkuva sisu" eemaldamiseks Google'i otsimootorile 2013. a kolmandas veerandis käsk saadeti.

See tähendab, et puuduvad mujal riikides asuvad saidid ja ka sellised, mis ei näita reklaame (ei serveeri netireklaamivõrgustike sisu).

Teiseks pole kõik loetletud saidid otseselt nn piraadisaidid, näiteks vcdq.com ei hosti ega lingi ebaseaduslikku sisu.

Piraatluskeskkondade "turu" suurust on samas nii vähe uuritud, et DCA uuring on kahtlemata põnev lugeda.