Rakenduse kasutamine on lihtne: vali vähemalt kolm päeva nädalas, mil lubad endale alkoholist hoiduda. Äpp aitab "rajal püsida", tuletades lubadust kord päevas meelde. Päeva lõpus palub äpp märkida, kas oma lubadust ka täitsid.

Alkoholi ületarbimine on mõistagi kahjulik ja kindlasti tasuks eestlasi kui (statistikat uskudes) napsulembest rahvast selles korrale kutsuda.

Fortet jäi siiski pärast uudise avaldamist kummitama küsimus, et kuidas lihtlabane äpp suudaks lahendada probleemi, mille juures asuvad kusagil sügaval alateadvuses, s.t pole kergesti mõjutatavad.

Pöördusin paari küsimusega sellel teemal Tervise Arengu Instituudi poole ja neile vastas TAI kommunikatsiooniosakonna juhataja Helen Noormets.

Kas TAI kavatseb hiljem (lasta) uurida, kui edukas see äpp alkolist hoidumisel on osutunud?

Selle äpi usaldusväärseks hindamiseks oleks vaja läbi viia kontrollgrupi ja testgrupiga uuring, aga sellist ei ole meil plaanis.

Uurime küll kampaaniat tervikuna, aga äpi osa ei ole seal võimalik eraldi välja tuua. Hindajad oleks näiteks äpi kasutajad ise, aga miks ka mitte statistika, mis puudutab nt 2015. a jooksul toimuvaid alkoga seotud surmi jms.

Kas usute, et nii lihtne äpp tõesti aitab vähendada alkoholitarbimist?

Üks olulisim probleem on, et inimesed arvavad, et liigtarvitamise probleem ei puuduta neid. Selle arusaamiseni jõudmiseks on vaja, et inimene oma alkoholitarvitamist mingil viisil jälgiks.

Meil on juba varem välja töötatud põhjalikum ja ka keerukam vahend, alkokalkulaator, kus peab jälgima jooke ja koguseid. Seda vahendit kasutatakse tegelikult palju. Samas see nõuab kasutajalt natuke suuremat pühendumist ja kõik ei ole selleks valmis.

Kuigi äpp Alko3memo ei anna tagasisidet koguste kohta, on selle kasu siiski see, et inimene saab teha järeldusi selle kohta, kui palju alkohol tema igapäevases elus osaline on. Ja see võib anda esimese tõuke harjumuste muutmiseks.

Küsimus iseenesest on õigesti püstitatud, sest alkoholitarvitamist aitab vähendada terviklik tegevuste pakett, kõige suurema mõjuga on hinna tõstmine ja kättesaadavuse vähendamine. Samuti on oluline alkoholitootjate turunduse piiramine.

Kampaaniatel on oma osa selles paketis, milleks on eelkõige probleemi teadvustamine, nii individuaalselt kui ka ühiskonna tasandil. Igasugused abivahendid (nagu ka see äpp), mis aitavad inimesel mõista, et ka teda probleem puudutab ja mis annavad suuniseid käitumiseks, on selle eesmärgi saavutamiseks kasulikud.

Lähitulevikus peaks ilmuma Apple'i nutiseadmetele sobiv variant. See ootab hetkel Apple'i-poolset aktsepteerimist, et iTunesis kättesaadavaks muutuda.