Selle põhjal on esmalt raske mõista, miks ma käesolevat artiklit nii sünge pealkirjaga "õnnistasin". Ja miks siis? Sest teadus ütleb nii!

Princetoni ülikooli teadurid avaldasid mullu uuringu, kus võrdlevad sotsiaalvõrgustike levikut kunagiste muhkkatku-epideemiatega.

See tähendab, et levik on esialgu kiire ja ulatuslik, aga juba mõni aeg hiljem on see enamikest paikadest ka kadunud, nagu poleks tulnudki.

Teadurid järeldavad, et Facebooki ootab lähiaastatel kiire langusetapp ning platvorm kaotab aastatel 2015-17 koguni 80% kasutajatest, kui tippajaga võrrelda. Tippajaks võib pidada mõistagi praegust aega.

Ennustus põhineb statistikalgi: Facebooki otsimine Google'i otsimootoris on selgel langusteel. Tippaeg oli 2012. aasta detsember, mille järel on trend aina allapoole liikunud.

Näiteks on toodud ka Myspace: kunagi nii populaarne sotsiaalvõrgustik, mille allakäik sobib teadurite loodud mudeliga. Nad ei maini siiski, et Myspace loovutas tegelikult oma koha Facebookile.

Mida Facebook arvab?

Alati pommuudise-näljas meedia kajastas Princetoni uuringut laialdaselt ja mõnuga. Uudis levis kiiresti.

Facebooki esindajad otsustasid samaga vastata ja lasid andmetöötlus-spets Mike Develinil hinnata Princetoni ülikooli tulevikuväljavaateid sama mudeli põhjal.

Develin leidis, et Princetoni ootab kiire kadumine, 2018. aastal on õppurite arv kahanenud poole võrra ja 2021. aastal pole neid enam üldse.

Spekulatsioonid on üks asi, aga tõsi on see, et nn aktiivsed Facebooki-kasutajad on muutunud aina laisemaks. Iga neljas logib lihtsalt sisse, et näha, mis toimumas, ilma midagi postitamata.

Selle põhjus on tänase digiinimese soov eri asjadeks eri teenuseid või kanaleid kasutada. Nad ei taha enam teha kõike ühes kohas, mille poole Facebook tegelikult aina enam püüdleb, alustades sellest, et teistele saitidele saab FB kontoga sisse logida ja seal laikida või šeerida.

Kokkuvõtteks

Facebooki käigushoidjatele ei kõla muidugi üllatavalt, et ka suur edukas tehnoloogiafirma peab oma tähtsuse säilitamiseks ajaga kaasas käima ning oma kasutajatele aina kasulikumaks muutuma, tasuta pealekauba.