Veidi vähem kui aasta tagasi elas Eesti läbi korraliku ehmatuse ja väärtusliku harjutuse meie e-riigi komponentide haavatavuse osas. Digiteenused, millega enamik harjunud oli ja mille toimimist peeti elementaarseks, olid üleöö ohus.

„See oli äratuskell, mis kõiki mugavustsoonist korraks üles äratas,“ tõdes Elisa erakliendiüksuse juht ja juhatuse liige Andrus Hiiepuu. „Tulenevalt Siseministeeriumi kokku kutsutud töögrupi eesmärgist leida Mobiil-ID vormistamiseks ID-kaardist sõltumatu liitumisvoog, otsustas Elisa esimese operaatorina Eestis hakata piloteerima uut ja innovaatilist tehisintellektil põhinevat näobiomeetria lahendust."

Kõik, kes järgmiste kuude jooksul Kristiine Elisa esinduses Mobiil-ID-d vormistama lähevad, läbivad testprojekti käigus uudse isikutuvastamise protsessi.

Kliendil tuleb korraks vaadata tavalisse veebikaamerasse, mille peale masin hindab tehisintellekti mudelit kasutades, kas inimene, kes seisab kaamera ees, on sama, kes on riigi arvates seotud isiku poolt antud isikukoodiga. Tarkvara võrdleb vahetult esinduses tehtud ja isikut tõendavate dokumentide andmebaasis olevat näopilti.

Sarnaselt inimestega otsib näovõrdlust teostav tehisintellekt mustreid, mida ära tunda ja mille põhjal otsuseid langetada. Näovõrdluse puhul on need mustrid näopunktide omavahelised kaugused.

„Näiteks hindab näovõrdlus teiste hulgas silmade omavahelist kaugust, silmade kaugust ninast ja palju muud, kuid nende suhete paika panemine ei ole triviaalne,“ kirjeldab MindTitani juht Kristjan Jansons, kellega koostöös lahendust piloteeritakse. „Tehisintellekti võlu seisnebki selles, et hulga programmeerijate asemel otsustab ja õpib tehisintellekt ise, mis on olulised punktide vahelised suhted ja mis on optimaalseim lahendus."

Kui tehisintellekt leiab, et isik on tuvastatud, läheb protsess edasi ja inimene saab tulevikus väljuda mobiilioperaatori juurest juba kehtiva Mobiil-ID-ga.

Kui tehisintellekti võrdluse vastus on negatiivne, jääb võimalus minna Politsei- ja Piirivalveameti esindusse ning lasta end ametnikul füüsiliselt tuvastada, täpselt nii nagu see täna toimib.

Hetkel kogutakse piloteerimise käigus andmeid teenuse kasutamisest ja kui piisav andmehulk on koos, hinnatakse koos Siseministeeriumiga tulemusi ning vajadusel kohandatakse kas protsessi või tehnoloogilist lahendust. Kui tehniliselt on süsteem toimiv, protsess klientide jaoks vastuvõetav ja lahenduse täpsus vastab riigi poolt ette antud kriteeriumitele, plaanitakse näovõrdlus kasutusse võtta 2019. aasta esimeses pooles.