Kui vähegi on võimalust ise kontrolltöö või eksami sooritusaega valida, tuleks see teha nii varasel hommikutunnil, kui võimalik. Taani riikliku sotsiaaluuringute keskuse teadlased Hans Henrik Sievertseni juhtimisel analüüsisid kaht miljonit ühtlustatud tulemustega kontrolltööd, mille autoreiks olid 8-15 aastased lapsed. Järeldus: sooritusvõime halvenes iga koolis veedetud tunniga.

Vaimne „äravajumine“ oli lausa drastiline. Kõige paremini läksid need tööd, mis olid tehtud värske peaga koolipäeva alguses, esimeses tunnis algusega kell 8. Nende tulemused, kes tegid samasuguse töö teises koolitunnis, olid aga kokkuvõttes nii palju kehvemad, nagu oleksid nad esimestega võrreldes kümme päeva (!) koolist puudunud.

Põhjuseks peetakse vaimset väsimust, aga samas ei tähenda see, nagu oleks hilisemal kellaajal peamurdmine ja kontrolltööde tegemine mõttetu. Avastati, et juhul, kui töö tehti ajaliselt hiljem, aga peale 20-30 minuti pikkust pausi, olid lapsed end tähelepanuväärse kiirusega „laadinud“. Tulemused paranesid sellisteks, nagu oleksid vastajad tööd teinud kaks tundi varem.

Teadlaste meelest võiks seepärast enne kontrolltööd olla koolipäevas pikem paus või siis võiks töid hinnates arvesse võtta kellaaega, millal nad tehti.

Allikas: www.newscientist.com