NASA uurijad kinnitasid seni veel eelretsenseerimata, kuid hiljuti veebi „lekkinud“ teadustöös, et vastuoksliku ja teadlaseid kukalt kratsima paneva konstruktsiooniga „elektromagnetiline ajam“ e raadiosagedussüvendi-põtkur (ingl EmDrive; radio frequency resonant cavity thruster) tekitas laboratoorses katses veidi tõukejõudu. Tänaseks on see ka avaldatud ajakirjas Journal of Propulsion and Power.

Tõukejõu tekitamiseks põrgatab rohkem kui kümnendi eest Briti uurija Roger Shawyeri arendatud elektromagnetpõtkur mikrolaineid koonusekujulises kambris ringi. Newtoni kolmanda liikumisseaduse kohaselt, mis ütleb, et kaks keha mõjutavad teineteist alati võrdsete vastassuunaliste jõududega, ei tohiks see tulemusi anda, kuna elektromagnetpõtkurist ei paisku välja heitgaase.

Texase osariigis Houstonis tegutseva Lyndon B. Johnsoni nimelise kosmosekeskuse uurija Harold „Sonny“ White’i juhitud töörühma teadlastel õnnestus siiski tõukejõudu mõõta. Täpsemalt tekitas nende konstrueeritud raadiosagedussüvendi-põtkur 1,2 millinjuutonit jõudu ühe kilovati energia kohta — peaaegu sada korda rohkem, kui suudab saavutada Päikeselt tulvavate footonite impulssi kosmoseaparaatide lennutamiseks rakendav nn päikesepuri, kirjutasid White ja kolleegid.

Nagu päikesepuri, ei vaja ka EmDrive-põtkur kütust; taolise tõukejõu-süsteemiga varustatud kosmoselaev tekitaks kogu liikumiseks vajaliku mikrolainekiirguse ise päikesepaneelide abil. See tähendab mõnede entusiastide arvates, et EmDrive-mootorite kasutuselevõtt teeks kosmoses reisimise oluliselt odavamaks ja kiiremaks ning võimaldaks tulevikus vahetult uurida suuremat osa meid ümbritsevast maailmaruumist.

Kosmosereisikohvrite pakkimiseks pole siiski esialgu põhjust — kui EmDrive-põtkurid üldse kunagi kasutusele võetakse, ei juhtu see veel niipea. Tänavune uurimus ei tee muud kui kinnitab kontseptsiooni teostatavust. Kõikvõimalike katsevigade välistamine nõuab veel põhjalikku täiendavat testimist, märkisid White ja kolleegid. Näiteks on võimalik, et EmDrive-süsteemi sees olnud õhk kuumenes ja paisus katsete käigus, tekitades täheldatud tõukejõu-efekti, kirjutasid uurijad.

Igatahes kujutab värske saavutus endast kõige uuemat edusammu EmDrive-tehnika arvatavate edusammude jadas. Shawyer ise kinnitas, et suutis enda loodud süsteemiga tõukejõudu genereerida, ning sama väitsid ka Hiina uurijad, kes oma versiooniga 2012. aastal katseid tegid. White ja kolleegid andsid oma töörühma eelmisest positiivsest tulemusest teada juba 2013. aastal.