Vähe sellest - Phys.org vahendab, et kaks planeeti paiknevad elusoosivas tsoonis, mis tähendab, et nende pinnal võiks teoreetiliselt olla voolavat vett ja seeläbi ka elu - muidugi sellisel kujul nagu meie seda mõistame.

Planeedid leiti jälgides tähe liikumises esinevaid võnkeid. Selleks kasutati tehnikaid, mis registreerisid lausa nii väikesi liikumisi nagu kolmkümmend sentimeetrit sekundis.

"Tänu erinevatelt vaatlejatelt pärit suurte andmekogumite põhjal tehtud väga keerukatele modelleeringutele suudame me tähe pinnal toimuvast aktiivsusest lahti harutada väga tillukesed signaalid, mille tekitajaks on Maa suurused planeedid ja nende gravitatsiooniline tõmme," ütles uuringu kaasautor Steven Vogt. Selliste erakordselt nõrkade vabinate tuvastamine on Maa-sarnaste planeetide otsimisel oluline läbimurre, ütles uuringu juht Fabo Feng Hertfordschire`i ülikoolist.

Neljast leitud planeedist võivad eluks sobida ilmselt kaks tähest kaugemal asuvat ehk välimist. Tõsi, kuna tähte ümbritseb hiiglaslik kosmilise tolmu ja kivide rõngas, pommitatakse planeete tõenäoliselt üsna tublisti rõngast lähtuvate asteroidide ja komeetidega.

Sama tiim uuris Tau Cetit ka neli aastat tagasi ja siis leiti viis, kuidas eristada tähe enda tekitatud signaale neist, mille tekitajaks on selle ümber tiirlevad planeedid. Tehnoloogiate tundlikkust timmiti ja kaks signaali, mida algul arvati planeetide tekitatud olevat, lükati ümber. Nüüd aga on kaasautor Mikko Tuomi kindel, et vähemalt neli kivist planeeti peaksid selle Päikesele üsna sarnase tähe ümber olema küll.

Esimene teaduslik oletus, et Tau Ceti ümber võiks olla viis planeeti, käidi välja juba viis aastat tagasi.

Paljud eksoplaneedid on avastatud punaste kääbuste ümbert. Need tähed on üsna tuhmid ja planeedid selliste tähtede ümber on sageli loodeliselt fikseeritud ehk siis alati ühe küljega tähe poole.

Uuring ilmus ajakirjas Astrophysical Journal.