Sellel aastal tuli või tuleb müüki väga palju häid videomänge ning ilmuvad sellised konsoolid nagu Microsofti Xbox One ja Sony PlayStation 4, kirjutab ajaveeb The Technorat.

Selliste mängutööstuse suursündmuste kõrval paistab välja veel üks daatum: tänavu ilmus maailma esimene open-source (avatud lähtekoodiga) platvormiga mängukonsool OUYA, mis maksab kõigest 99 USA dollarit.

Mida siis kujutab endast see "revolutsiooniline" mängukonsool? Tegemist on Android OSil põhineva, odava ja avatud platvormiga, Rubiku kuubiku suuruse mängukonsooliga, mis oli ja on praeguseks kõige populaarsem ja edukam projekt ühisrahastusportaalis Kickstarter.

Antud projekt ilmus Kickstarteri veebilehele 10. juunil 2012. aastal ja kogus nädalaga üle miljoni dollari, summa, mida oli vaja projekti käimalükkamiseks.

Tänaseks on inimesed sellesse projekti investeeritud üle 8,5 miljoni dollari.

OUYA peamisteks trumpideks on hind (99 dollarit), operatsioonisüsteem, mis võimaldab ka indie-tegijatel oma toodet televiisoriekraanile tuua, suurus ning tõsiasi, et mängukonsooli on teoreetiliselt võimalik lõputult modifitseerida.

Tehnilised parameetrid

* Süsteemikiip: nVidia Tegra 3 T33-P-A3
* Protsessor: 4-tuumaline 1,7 GHz ARM Cortex-A9 MPCore
* Graafikaprotsessor: nVidia GeForce ULP 520 MHz
* RAM: 1 GB DDR3-1600
* Mälu: 8 GB
* Suurus: 7,5 x 7,5 x 8,2 cm
* Kaal: 300g
* Operatsioonisüsteem: Android 4.1 (Jellybean)

Mängukonsoolil on 1 USB-liides, 1 micro-USB liides, 1 HDMI liides, 1 internetikaabli pesa ja 1 DC konnektor. Samuti on olemas WiFi tugi ja Bluetoothi-ühenduse võimalus.

Korpus on tehtud alumiiniumist, alumine ja ülemine pool plastikust. Mängukonsooliga käib kaasas ka juhtmevaba pult, mis on suhteliselt standardne ja meenutab kujult ja ehituselt tüüpilist mängukonsooli-pulti.

Komplektis on kaasas vaid üks pult, kuid 50 dollari eest saab osta lisapuldi.

OUYA on võimsuselt võrdväärne mõne uuema põlvkonna tahvelarvuti või nutitelefoniga. Süsteemikiip on mängukonsoolil juba tänaseks päevaks vananenud, 520 MHz graafikaprotsessor ei pruugi kõige uuema aja mänge välja vedada.

RAM-ist jääb puudu ja sisemälu on seadmel ka vähevõitu, eriti kui arvestada, et suuremad mängud nõuavad umbes 1 GB ruumi kõvakettal + teatud hulga ruumi võtab enda alla ka Androidi OS, nii et kasutajale jääb kasutusse umbes 7 GB. Kuid õnneks saab mälu suurendada välise kõvaketta abil.

Riistvara tugevamaks küljeks on protsessor, mille kogutaktsagedus on 6,8 GHz.

OUYA konsooli riistvara ei paista võimsuse poolest eriti silma, mõni osa on sellel päris võimas (nagu protsessor), kuid sellele on vastukaaluks väiksemahuline RAM, püsimälu ja nõrgavõitu graafikaprotsessor.

Mängud/rakendused

Tänasel päeval on OUYA rakenduste/mängude poes 234 erinevat mängu.

Esindatud on kõik põhižanrid: seiklus, RPG, märul, ralli, nuputamismängud jne.

Mängude hulgas on nii Google Play tuntumad mängud nagu "Shadowgun" ja "GTA Vice City" kui ka täiesti tundmatute tegijate tooted, mis tehti eksklusiivselt OUYA konsooli jaoks.

OUYA populaarsemad rakendused on vanade mängukonsoolide nagu Atari 2600 ja NES emulaatorid. Kõiki mänge saab tasuta proovida, maksma peab ainult siis, kui te olete mõnesse mängu sisse elanud ning te tahate selle eest maksta.

2015. aastal peaks ilmuma eksklusiivselt OUYA jaoks survival-mäng nimega "Human Element", mis peaks mängukonsoolile ostjaid ja mänguarendajaid juurde meelitama.

OUYA pakub igale inimesele võimalust hakata mänguarendajaks, andes tasuta kasutamiseks kõik vajalikud töövahendid.

Lisaks mängudele ilmuvad OUYA konsoolile veel sellised rakendused nagu VEVO, Twitch.tv, XBMC ja PLEX, hiljem lisanduvad veel mõningad teenused. Nii et OUYA ei ole enam ainult mängukonsool, vaid täisväärtuslik meelelahutussüsteem.

Niipalju kui kuulsin arvustustest, on enamik OUYA mängudest suhteliselt kehvad. See on ka arusaadav, kuna enamik neist on tehtud asjaarmastajate poolt ja seepärast on ka nõudmised mängule rakendustepoodi jõudmiseks madalad.

Korralikud ja nimekad arendajad pole veel jõudnud OUYA turgu vallutada ning pole veel selge, kas nad on ka huvitatud OUYA konsooli jaoks mängude tootmisest.

OUYA komponendid ei ole just kõige võimsamad ja seepärast kipuvad mahukamad mängud kokku jooksma.

Konsooli modifitseerimine/häkkimine

Mängukonsooli tegijad loodavad, nagu ka teiste open-source riistvara ja tarkvara loojad, et häkkerid aitavad selle oma modifikatsioonide abil paremaks muuta.

Praegu levivad internetis õpetused, kuidas ühendada OUYA konsooliga PS3 kontroller, asendada Android OS mõne muu Linuxi distroga ning ka mängude illegaalsed koopiad.

Seoses sellega kaasneb tõsine probleem, nimelt piraatlus. Mänguarendajad ei kiirusta OUYA jaoks mänge tegema, kuna nad kardavad, et neil jääb piraatluse tõttu mängude pealt kasu saamata ning parem on luua mänge turvalisema platvormi jaoks.

Konsooli loojad väidavad, et kuigi tegemist on avatud lähtekoodiga platvormiga, piraadid siin erilist kahju teha ei saa. OUYA-l on oma turvameetmed, mis kaitsevad rakenduste poes olevaid mänge piraatluse eest. Kuid konsool ei tekita selles plaanis erilist usaldust. Igat turvasüsteemi võib lahti murda.

Alternatiivid

OUYA pole enam ainuke tegija Androidil põhinevate mängukonsoolide turul. Selle aasta lõpuks ilmuvad veel näiteks GameStick, Gamepop, nVidia Shield ja MadCatz M.O.J.O.

OUYA-le võrdväärseks konkurendiks sellel turul on arvatavasti M.O.J.O, mis on samuti suhteliselt kompaktne, ilusa disainiga, võimsate komponentidega ja tehtud tuntud ettevõte poolt.

M.O.J.O konsoolil on suur hulk eeliseid, näiteks ligipääs Google Play rakendustepoele, uuema põlvkonna kiibistik, parem disain, arvatavasti võimsamad komponendid (pole hetkel teada).

Arvamus

OUYA on ja jääb Kickstarteri üheks kõige edukamaks projektiks ja arvatavasti läheb see videomängude ajalukku kui üks esimesi avatud lähtekoodiga mängukonsoole.

OUYA konsoolil on väga suur potentsiaal aga minu arvates ei ole ta võimeline konkureerima MadCatzi konsooliga. OUYA küll suudab lähiajal turul vastu pidada, kuna ta on hetkel ainuke omalaadne toode, kuid see ei kesta kaua, kuna varsti tulevad müüki juba teised samalaadsed konsoolid, mis võivad olla paremad kui OUYA.

See pisike, odav, kõmu tekitanud mängukonsool ei sobi kõigile ning on ka veel suhteliselt toores. Riistvara ei ole veel piisavalt võimas, mängud on suhteliselt kehvad, avatud lähtekoodi hakkavad tõenäoliselt ära kasutama netipiraadid ja disain ei ole eriti meelitav.

OUYA peaks lähiajal välja laskma sellise eksklusiivse mängu, mida saaks ja tahaks mängida ainult OUYA konsoolil. Sellisel juhul köidaks see rohkemate tähelepanu. Rohkem mängijaid tähendab ka suuremat sissetulekut tootjate jaoks ning see peaks ligi meelitama asjalikumaid mänguarendajaid, kes toodaks veelgi rohkem häid mänge OUYA jaoks.

OUYA ei ole alternatiiviks PlayStationile või Xboxile, vaid midagi muud. Ta on mängukanniks indie-ja retromängude armastajatele, häkkeritele ja üleüldse inimestele kes tahavad saada uusi mängukogemusi.

Küsimusele "Kas OUYA on vaese mehe mängukonsool?" vastan nii: OUYA ei ole lihtsalt odav, pisike mängukonsool. See on justkui kasvulava, mis võimaldab indie-mängutegijatel näidata oma toodet ja annab võimaluse saada populaarseks ja rikkaks.

OUYA avatud lähtekood võib aidata konsoolidel jõuda järgmisele tasemele, muutes konsoolid veelgi kasutajasõbralikumaks ja mängukogemused paremaks.

Mina ei soovita seda mängukonsooli lähiajal osta, isegi mitte sellel aastal. Tuleks ära oodata, kuni ilmuvad teised Androidi-põhised konsoolid ning vaadata, milline just teile sobib.

Tuleb ära oodata, kuni ilmub uuendatud riistaraga OUYA 2 (uus versioon peaks ilmuma igal aastal) või siis kuni OUYA rakendustepoodi ilmuvad tõeliselt head mängud.