Peamised küsimused on: "Kui suuri akusid tohib kaasa võtta?", "Kas akusid võib ka äraantavasse pagasisse panna?", "Kas lisaakud peavad olema spetsiaalsete LiPo-kottide sees?" ja nii edasi, kirjutab Photopointi ajaveeb.

Peamiselt on need küsimused ajendatud droonide levikust, mille tavalisest suuremaid akusid võib mõnede kuulujuttude kohaselt lennujaamas ähvardada koguni konfiskeerimise oht.

Võtsime ühendust Lennuametiga, et konkreetselt välja uurida, millised on lennureisile kaasavõetavate akude osas seatud piirangud.

Kiired vastused olulistele küsimustele

Küsimustele vastas Eesti Lennuameti lennutegevuse osakonna vaneminspektor Martin Vali.

1) Kas lisaakusid tohib panna ära antava pagasi sisse?

Ei. Lisaakusid on keelatud panna äraantava pagasi sisse.

2) Kas elektroonikaseadme sees olevaid akusid tohib panna ära antava pagasi sisse?

Jah. Kui aku on seda kasutava elektroonikaseadme sees, siis on seda lubatud panna äraantava pagasi sisse.

3) Kui suuri akusid võib käsipagasis lennukisse kaasa võtta?

Käsipagasis ilma eriloata lennukisse võetava aku maksimaalne energiahulk peab jääma alla 100 Wh. See piirang kehtib nii lisaakude kui ka elektroonikaseadme sees olevate akude kohta.

4) Kuidas käsipagasisse kaasa võetavad akud peavad olema ette valmistatud?

Lisaakud peavad olema eraldi isoleerituna selleks, et hoida ära võimalikku lühise teket. Isoleerimiseks võib akud panna näiteks sellesse kotti, milles aku algselt pakendatud oli. Võib ka lahtised kontaktid lihtsalt korralikuma isoleeriga kinni teipida.

Lisaakud peavad olema pakendatud ja paigutatud nii, et need oleksid lennukis kaitstud mistahes füüsiliste mõjutuste eest (muljumine, läbitorkamine jne).
Foto: blog.photopoint.ee

Akude suurusest, mahtuvusest ja 100 Wh piirangust

Lennureeglite jaoks on oluline teada, kui palju energiat aku ühe tunni jooksul väljastab – ehk on vaja teada aku Wh väärtust.

See väärtus on kaamerate ja muude elektroonikaseadmete spetsiaal-liitiumakude peal reeglina kenasti välja toodud.

Peegelkaamera akudel jääb see tavaliselt kusagile 8-13 Wh juurde. Drooni Phantom 3 aku on näiteks 68 Wh. Drooni Inspire 1 päris suur aku jääb aga 99,90 Wh võimekusega napilt lubatu piiridesse.

Alla 100 Wh akusid võib niisiis lennukisse võtta ilma mingi eriloata. 100-160 Wh akusid võib Eesti Lennuameti sõnul lennuki pardale kaasa võtta, kuid seda ainult vastava lennufirma eelneva loaga. Üle 160 Wh akusid aga ei tohi lennukisse võtta mitte mingil juhul.

Seega võib üsna julgelt väita, et tavaliste, vabalt müügivõrgus saada olevate ja tavatarbijatele valmistatud elektroonikaseadmete akude puhul ei peaks mahupiirang lennuki pardale võtmiseks takistuseks olema.

100 Wh piirang on seatud pigem suuremate ja spetsiaalsemate seadmete (nagu ratastoolid) akusid silmas pidades.

Tähelepanelikumad peaksid olema ka eritellimusena valmistatud multirootorite omanikud, kes oma lennumasinat lennureisile kaasa võtta soovivad.

Kui Wh tähistust aku peal pole, siis saab seda ise arvutada valemiga: aku mahtuvus (mAh) / 1000 x aku pinge (V).

Foto: blog.photopoint.ee

Kokkuvõtvalt

Seega kokkuvõtvalt kõigile, kel vaja lennureisile kaasa võtta rohkelt akusid:

* lisaakude panemine äraantavasse pagasisse on keelatud.

* käsipagasisse võib võtta ükskõik kui palju alla 100 Wh akusid.

* lisaakude elektrikontaktid peavad olema isoleeritud ja lisaakud peavad olema paigutatud kaitstuna füüsiliste mõjutuste eest.