Möödunud reedet 22. septembrit võib aga nimetada murdepunktiks, vähemalt loota võib. Siis ilmus nimelt müügile meediapleieri Apple TV uus, viienda põlvkonna mudel, seda vähemalt USA-s.

Nagu Apple TV puhul ikka, on see kordades kallim kui Google'i Chromecast või teised kvaliteetsed konkurendid, aga on üks asi, mis seadme ilmumise tähtsaks muudab, vähemalt märgilises mõttes.

Uus TV pakub moekaid ja Õunamaja fännide poolt kauaoodatud uuendusi nagu 4K ehk ultakõrglahutusega video ja HDR10-pilditehnoloogia tugi.

Aga mis veel tähtsam: Apple kauples eelnevalt suurte filmitootjatega nii kaua ja veenvalt, kuni saavutas selle, mida teised pole suutnud – 4K filmid hakkavad iTunesi veebipoes maksma sama palju kui kõrglahutusega ehk "tavalised".

4K revolutsiooni andis end kaua oodata kindlasti muuhulgas seetõttu, et 4K seadmed ja sisu olid kallid. Milleks maksta rohkem, kui peaerinevus seisneb piksliarvus ja sisu on vähe pealekauba ja üldse - filmifännid on kulutanud eelnevalt palju aega, energiat ja raha oma vähem-kui-4K meelelahutuskogudele.

Aeg on aga edasi liikunud ja meelelahutust saab digiteel - striimides või allalaadimise teel. Alles oli hinnaprobleem, sest 4K sisu oli tubli 10-15 dollari või euro võrra kallim kui (täis)kõrglahutusega koopia.

Apple aga pikale perspektiivile mõeldes kindlasti mõistis, et hinnavahe peab kaduma, ja kasutas oma mis iganes vägevaid ressursse, et soovitud saavutada. 4K digikoopia saab nüüd vähemalt USA-s sama kallilt kui 1080p koopia, ehk 20 dollariga. Rong tulevikku on jaamas ootel ja rahval pole enam mõjuvat põhjust järgmist, odavamat rongi oodata.

Apple'i saavutuse laiemat mõju polnud vaja kaua oodata. Amazon Video 4K filmivalik odavnes märgatavalt juba paar päeva pärast Apple TV ilmumist.

Isegi parem: Amazon tahtis võimalikult vägevaid diile pakkuda nagu ikka ning hakkas 4K filme pakkuma isegi alates 5 dollarist.

Vahepeal on veel paar päeva möödunud ja sarnasest muutusest on põhjust rääkida seoses Google Play veebikeskkonnaga. Paljud seni pigem 29,99 dollarit maksnud 4K teosed on korraga saanud hinnaks pigem 19,99.

Väikest Eestit see kõik veel nüüd ja praegu veel väga ei puuduta, 4K on endiselt pigem turundus-võlusõna, mille abil kallid telereid müüa.

Kui selle artikli koostamise ajal kiiruga arvutibrauseris Google Playd külastasin ja 4K sisu otsisin, siis leidsin ainult 1,49 eurolise Muse'i kontserfilmi. Aga kui arenenud lääs juba ees, siis meie kindlasti kunagi hiljem järel!

Kes veel aru ei saanud: Apple suutis murda filmitootjate ammuse jonnaka soovi 4K sisu eest rohkem raha küsida. Ajapikku on selles vallas oodata aina rohkem magusaid pakkumisi aina enamatelt müügikohtadelt.

Kui 4K on üldse olnud valmis koduse meelelahutuse vallas massidesse minema, siis nüüd. Aga muidugi ei tasu mõelda, et Apple võitles oma juhtkonna ja aktsionäride südameheaduses tõttu. Nad nägid asjal finantsilises mõttes piisavalt eredat tulevikku, et pingutada.