Uuring: paljud prillikandjad ei peaks sügispimeduses üldse autot juhtima

 (19)
Uuring: paljud prillikandjad ei peaks sügispimeduses üldse autot juhtima
Prillid auto armatuurlaualFoto: Yui Mok, PA Wire/PA Images

Soomes läbi viidud uuring andis üllatava tulemuse: paljud prillikandjad ei peaks sügispimeduses üldse autot juhtima, sest nende nägemine on hämaras kehvem. Suur osa vastanutest ütles, et õhtul sõitmine on väljakutse, sest silmad on selleks ajaks väsinud.

Soome liikluseksperdid soovitavad autojuhtidel enne rooli istumist hinnata oma enesetunnet ja meeleolu, et tagada turvaline liiklemine. Prillikandjad peaksid erilist tähelepanu pöörama pilgu värskusele – väsinud silmadega auto juhtimine on ohutegur.

Instru optiikka OY algatusel korraldatud uuring, millele vastas rohkem kui 1000 prillikandjat, andis ausa vastuse küsimusele, miks osa prille kandvatest autojuhtidest sügisel ja talvel üldse autoga sõitmisest loobuvad – paljud prillikandjad näevad hämaras kehvemini kui päevavalges ning tunnevad end pimedal ajal ebaturvaliselt.

Hilissügis on kehv aeg

Soome prille kandvate autojuhtide hinnangul ongi kõige raskemad liiklusolud hilissügisel, kui on pidevalt pime ja teed libedad. Ega talv kergem ole, sest tuiskav lumi ja ühtlaselt valge ümbrus panevad samuti nägemise proovie. Koguni 8 protsenti vastajaist väldib talvel autosõitu just kehva nähtavuse pärast.

Vaid kümnendik vastajaist teadis, mida tähendab kontrastide eristamine. See tähendab silma võimet eristada värve. Hämaras nägemine moodustub kontrastide eristamise võimest ja võimest kohanduda valgusolude muutumisega ning mõjutab oluliselt seda, kui hästi inimene näeb hämaras sõita. Hämaras nägemise võime väheneb vanuse lisandudes.

Lisaks hämarusele ka nutijoove

Üle poole küsitlusele vastanutest tunnistas ausalt, et kasutab sõidu ajal telefoni. See tähendab aga, et vaatevälja fookus ei ole seal, kus see olema peaks.

Tegelikkuses on selge nägemise ala uskumatult väike. Kui pilk suunatakse teelt telefonile ja seejärel tagasi, kaob päris palju aega – ja see võib põhjustada ohtlikke olukordi, kommenteerib Instrumentariumi optik Arto Karhunen.

85 protsenti vastanuist leidis, et telefoni kasutatakse sõidu ajal liiga palju. Kolmandik neist, kes ise roolis olles telefoni kasutavad, on kogenud ohuolukordi, mille põhjustas mõni teine nutijoobes juht. Enda nutilembuse tõttu oli ohtlikku olukorda sattunud 15 protsenti vastanuist.

Loe edasi Acceleristast!

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare