Uuest raamatust 100 AUTOT 2: Kohtusaaga ja mängufilmi ajend Tucker 48
Raamat juba kauplustes müügil.
Tucker 48: (katkend raamatust)
Maailmas ei leidu ühtki teist kõigest 51 eksemplari ehitanud automarki, millele oleks pühendatud mitu paksu raamatut ja koguni täispikk mängufilm.
Preston Thomas Tucker (1903-1956) oli andekas nii ettevõtja kui ka leidurina. Ainuüksi tema relvaturellid lennukitele, torpeedopaatidele ja soomukitele olid vaatamisväärsus. Sõja lõppedes alustas mees autotöösturi karjääri pelgalt 37 000 dollariga, aga rentis peagi maailma suurimate hulka kuuluva tehasepinna, korjas inimeste käest ettemaksude ja osaluse näol kiiresti kokku 12 miljonit dollarit ning asus teele unistuse poole, mida ta nimetas maailma täiuslikemaks autoks.
Üleminek sõjaeelsest oluliselt erinevale toodangule kulges autotööstuse hiidudel õige aeglaselt, seda enam paistis Tucker silma oma erakordsusega. Mida küll ta oma sedaanil näha ei soovinud: kõigi rataste sõltumatut vedrustust ja ketaspidureid, väikest pehmet armatuurlauaümbrist, laupkokkupõrkel tihendist välja murdvat esiklaasi, turvavöösid, kere eriti hästi löögienergiat neelavat esiosa… Kujustusega tegelesid tal näiteks Chrysleri ideeautodega kuulsust kogunud Alex Tremulisega samaaegselt ka New Yorgi disainibüroo J. Gordon Lipincott & Co tööstuskunstnikud. Omavahel võistlevate makettide õnnestumisi seeriaautole kokku sobitades saadi tänini kordumatuna mõjuv lahendus.
Ehkki sõiduk oli tollaste autode seas silmatorkavalt madal, jäi pearuum diivanilaadsete istmete kohal laheda 940-990 mm piiridesse. Ukseavad pöördusid pisut katusesse, tagantvaadet ilmestas väljalasketorude pooltosin. Auto dünaamikale ei saanud vähimatki ette heita – tippkiirus üle 190 km/h ja kiirendus 0-97 km/h väidetavalt 10 sekundiga. Mainitakse üht eksemplari, mis näitas Bonneville´i soolajärvel koguni kiirust 211,7 km/h. See kere pidi küll äärmiselt voolujooneline olema!
100 AUTOT 2
Tänavu möödub 35 aastat Margus-Hans Kuuse kultusteose „100 AUTOT” ilmumisest, mille puhul andis kirjastus Sidrunid ja Siilid välja autori uue valikuga järjeraamatu ajaloo kõige silmapaistvamatest sõidukitest.
„Loodan, et minu uus raamat „100 AUTOT 2” tekitab inimestes taaskord sügavamat huvi tehnikasaavutuste vastu,” tõdeb pool sajandit autodest kirjutanud Margus-Hans Kuuse. Tänavu juubelit tähistav teos oli esimene raamat raudse eesriide taga, mis tutvustas mujal maailmas toodetud sõiduautosid. Eesti poiste jaoks oli see „piibliks” ja ukseks automaailma.
Uus raamat „100 AUTOT 2” võtab värske ülevaatena kokku tehnikaajaloo esimesest sõidukist tänapäevani. Alustades ülemöödunud sajandi neljarattalistest ning lõpetades selle kümnendi hübriidsõidukitega koos kvaliteetsete stuudiofotodega. Margus-Hans Kuuse jutustab lugusid automaailma raputanud inseneride geniaalsetest leiutistest ning kujustuskunstnike meistriteostest, millest nii mõnedki on leidnud koha kunstimuuseumides.