Uue, viienda põlvkonna Volkswagen Polo pressiesitlus Sardiinias erines tuhandetest omataolistest täielikult. Ei mingit tundidepikkust jahumist teemal "kas te ikka teate kui tublid me oleme", vaid hästi lühike, konkreetne, kaasahaaravate intervjuudega tutvustus. Isegi kohustuslik küsimuste-vastuste voor puudub. Sest milleks kurnata pikkadest lennutundidest niigi väsinud autoajakirjanikke, kui auto räägib enda eest rohkem kui miljon sõna?

Uue Polo juurest ei leia tõsiseltvõetavaid vigu ilmselt ka maailma esiskeptik ise, rääkimata kõikenäinud autoajakirjanikest, kes teavad, mida ja millega võrrelda.

Klaasitäis kristallselget vett

VW grupi peadisainer Walter da Silva on uut Polot võrrelnud klaasitäie kristallselge veega. Mis saab olla klaasitäiest veest veel igavam asi, tahaks kohe vastu küsida. Aga kui selle võrdluse olemusse pisut süveneda, on disainibossil tuline õigus. Polo on viimase kui ühe detailini sama selge ja puhas nagu vesi, mida inimene vajab elamiseks samavõrd kui puhast õhku. Ja kui esmalt tundubki, et VW väikeauto võiks olla oma disainilt (eriti sisedisainilt) midagi märksa kelmikamat ja põnevamat (nagu Fiat 500 või Ford Fiesta), siis pärast esimesi sõidukilomeetreid on sellest täiesti ükskõik.

Uus Polo sõidab väikeauto kohta lihtsalt liiga hästi, et millelegi muule üldse enam tähelepanu pöörata. Isteasend, juhthoobade käepärasus ja kogu autoga kaasnev sõidulust on sedavõrd postiivne, et vägisi tekib küsimus: kuhu edasi, Volkswagen?

Raske on ette kujutada järgmist, veel paremat Polot. Parem ta peab ju olema, sest kehvemaks ei tohi ju ometigi minna! Aga kust otsast on võimalik ühte juba praegu niivõrd hästi sõitvat autot veel paremaks teha? Ei tea, eks viie aasta pärast ole näha.

Täiesti uus tase

Kui VW pani 1991. aastal kolmanda seeria Golfile peale 1,9liitrise ja 90hobujõulise turbodiisli, oli see tol ajal hirmus "püss". Isegi GT-fännid olid teatava mööndusega valmis seda autoks tunnistama. Täna on sama võimas turbodiisel Polo kapoti all. Ja mitte enam 1,9-liitrine hargprirtsega "traktorimootor", vaid kõigest 1,6-liitrine ühisanum-sissepritsega turbodiisel. See kulutab keskmiselt - uskuge või mitte - vaid 3,6 liitrit kütust 100 km kohta! Päästes sealjuures loodusesse vaid 96 grammi CO2 kilomeetrile. Seda tänu start-stopp-süsteemile, mis mootori foori taga seistes välja lülitab ja selle imekähku uuesti käivitab, kui vaid siduripedaal uuesti alla vajutada. Käib see jõuallikas vaat et sama vaikselt kui bensiinimootor ning tänu oma 230 Nm pöördemomendile viskub väikePolo foori tagant minema nagu kivi ragulkaharude vahelt. Olemas on ka pisut lahjem, 75hobujõuline versioon, kuid sellestki piisab Polo jaoks täiesti. Rääkimata siis 105hobujõulisest, mis ei tohiks jätta külmaks ka kõige nõudlikumat autoostjat.

Ka bensiinimootoritega on Polol päris põnevad lood. Nimelt on meil tänaseni väga levinud 1,6 l/105 hj agregaat. Ka uuel Polol on sellise võimsusega bensiinimootor täiesti olemas, kuid mitte enam 1,6-, vaid suisa 1,2-liitrine! Võrdluseks - sellesama uue Polo 1,4-liitrine bensiinimootor jaksab sootuks vähem, vaid 85 hj. Aga noh, kuna 1,2-liitrine on varustatud turboga ja 1,4-liitrine hingab vabalt, siis mis siin ikka nii väga imestada. Pigem on tähelepanuväärne see, et 105 hobujõudu, mis liigutavad väikest Polot reipamalt kui seda keegi oodatagi oskaks, kulutab 100 km läbimiseks keskmiselt vaid 5,5 liitrit bensiini. Pole paha, ütleks selle peale kallutatud jõud!

Lisaks on bensiinimootoritest saadaval vanad head kolmesilindrilised vabalthingavad: 1,2-liitrine võimsusega 60 või 70 hj (kusjuures nende mõlema kütusekulu on täpselt sama suur kui 105hobujõulisel TSIl) ning eelkõneldud 1,4-liitrine. Käigukastidest on baasvarustuses saadaval viiekäiguline käsikast (1,2 TSI saab 6-käigulise), kuid 1,4 MPI, 1,2 TSI ja 1,6 TDI on võimalik varustada ka 7-astmelise DSG käigukastiga. Ja mis seal salata, proovisõidul avaldas ilma ühegi kahtluseta kõige enam muljet just 1,2 TSI koos DSGga. Vot selle autoga sõites saad alles päriselt aru, mida VW mõtleb "Das Auto" reklaamlause all.

Mis saab hinnast?

Loomulikult huvitab kõiki põhiküsimus: milline saab olema uue Polo hind? Õige vastus on TST - tont seda teab! Seda ei tea täna täpselt tõesti mitte keegi. Selge on see, et head asja odavalt ei saa. Teine punkt on see, et auto, mis ei jää sõiduomadustel palju alla uuele Golfile ja mis siseruumilt on pea sama suur kui kolmanda seeria Golf, ei saa olla ka väga kallis. Miks muidu peaks üldse keegi Polo poole vaatama, kui Golf peaaegu sama palju maksab. Ja väidetavalt käivad just praegu Baltimaade importööri ja tehase vahel aktiivsed läbirääkimised, et pea olematut hinnavahet Golfiga veidikenegi suuremaks käristada.

Kuid eks aeg näitab. Uus Polo jõuab Euroopas müüki juuni viimastel päevadel, Eestisse peaksid esimesed näidisautod jõudma juulis. Ja veel. Uus VW Polo on pärast päris esimest Polot taas auto, mida toodetakse seal, kust teda on ikka arvatud toodetavat. Ehk Saksamaal. Viimatised Polod jõudsid meieni peaasjalikult Slovakkiast.